Maakunnan vetovoima ennätyslukemissa – Myllymäki korosti liikennejärjestelmän merkitystä

Varsinais-Suomen myönteinen talouskehitys ja positiivinen rakennemuutos näkyvät maakunnan muuttovetovoiman nopeana kasvuna. Maakunnan väestö kasvaa yli 2000 ihmisen vuosivauhtia, mikä on selvästi enemmän kuin vuotta aiemmin. – Pelkästään syntyvyyden ja kuolleisuuden seurauksena maakunnan asukasluku olisi vähentynyt lähes 700 henkilöllä, mutta muuttovoitto muualta Suomesta kasvatti maakunnan asukaslukua samaan aikaan lähes 2000:lla, mikä on korkein luku 20 vuoteen, Varsinais-Suomen liiton tietopalvelupäällikkö Antti Vasanen toteaa. Varsinais-Suomen muuttovoitto syntyy pääasiassa Turun seudulla ja Vakka-Suomessa, mikä kertoo Turun telakan ja Uudenkaupungin autotehtaan merkityksestä talouskasvun moottoreina. Määrällisesti nopeimmin kasvaa Turku, jonka kasvu hätyyttelee jo 2500 uuden asukkaan rajaa vuodessa. – Merkittävää on myös Vakka-Suomen nopeasti kiihtynyt väestönkasvu, joka ei keskity yksin Uuteenkaupunkiin, vaan levittäytyy laajemminkin seutukuntaan. Salon seudun väestökato ei sen sijaan näytä vielä pysähtyneen. Myös Turunmaan ja Loimaan seudun asukasluku on laskussa Tiedot käyvät ilmi Varsinais-Suomen liitossa laaditusta Maakunnan tila -katsauksesta. Kahdesti vuodessa ilmestyvässä katsauksessa luodaan tilannekuva Varsinais-Suomen ajankohtaisiin kehitystrendeihin. Maakuntavaltuuston mynämäkeläinen puheenjohtaja Pekka Myllymäki (kesk.) korosti valtuuston kokouksessa maanantaina toimivan liikennejärjestelmän merkitystä. – Maakunnan elinvoima rakentuu keskuskaupunki Turun vuorovaikutuksesta maakunnan muiden kuntien kanssa. Nyt on oikea hetki ottaa mallia naapurimaastamme Ruotsista, jossa maakuntahallinto vastaa myös liikennejärjestelmätyöstä eli elinvoimasta, Myllymäki totesi. Myllymäki nosti esille Elinkeinoelämän keskusliiton hiljattain julkaiseman raportin, jossa esitetään tunnin junan rakentamista ja uutta raideyhteyttä Lounais-Suomeen. – Varsinais-Suomessa tunnin junayhteys Helsingistä Turkuun tarvitsee jatkoyhteydet Loimaalle ja Uuteenkaupunkiin sekä koko muun maakunnan huomioivan liikennejärjestelmäsuunnittelun. Valtuusto hyväksyi Varsinais-Suomen taajamien maankäytön, palveluiden ja liikenteen vaihemaakuntakaavan, jonka laadinta on kestänyt viisi vuotta.