Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Valmet Automotive tähtää nyt sähköiseen automaailmaan – Uudenkaupungin autotehtaalla juhlistettiin 50-vuotista autonvalmistusta

– Autotehtaan tulevaisuus ei ole koskaan ollut niin hyvällä mallilla kuin se on tänään, Uudenkaupungin autotehtaan ensimmäinen toimitusjohtaja, teollisuusneuvos Juhani Linnoinen kehui keskiviikkona Valmet Automotiven juhlatilaisuudessa. Autotehtaalla juhlistettiin 50-vuotista autonvalmistusta. Juhlatilaisuudessa oli kutsuvieraina ensimmäisen auton rakentajia, tuolloin autotehtaalla työskennelleitä toimihenkilöitä sekä useita yrityksen aiempia toimitusjohtajia.   Tilaisuuden avasi Valmet Automotiven nykyinen toimitusjohtaja Olaf Bongwald . Hän totesi, ettei ole 25-vuotisen uransa varrella kokenut autoteollisuudessa vastaavaa kuin Valmet Automotivella. – Olen puhunut henkilöiden kanssa, jotka muistavat yhä Saabin ja Opelin päivät, olen puhunut Porschen ja Fiskerin edustajien kanssa ja nykyisin puhun Daimlerin edustajien kanssa Valmet Automotivesta ja palaute on aina sama: Valmet Automotive on paras kumppani ja toimittaja, hän kiitteli. Bongwald sanoi, että hänen tehtävänsä on varmistaa kaikin keinoin, etteivät asiakassuhteet heikkene.   Valmistusliiketoiminnanjohtaja Pasi Rannus muisteli puheessaan eri vuosikymmeniä aina 1960-luvulta alkaen, vaikka hän ei itse silloin vielä ole autotehtaalla ollutkaan. 60-luvulla kun valtiovalta halusi rakentaa autotehtaan Suomeen työllisyyden lisäämiseksi, moni paikkakunta kilpaili tehtaasta. – Useista paikoista paras voitti, eli Uusikaupunki, Rannus totesi. Hän muistutteli, miten lehdistö ei uskonut autotehtaan tulevaisuuteen. – Lehdistö arvioi, että tehtaan lopullinen vuosituotanto on 1 500 autoa. Nyt vuosituotanto on ylittänyt 100 000:n. Rannuksen mukaan Uudenkaupungin autotehdas ohitti Trollhättanin Saabin tehtaan 1980-luvulla. – Ei mennyt kauan kun näytimme Trollhättanille takavaloja, hän viihdytti yleisöä. 1980-luvulla autotehtaan tunnettavuus kasvoi nopeasti. 1985 alkoi avoautojen tuotanto. 1990-luvulla autotehdas ostettiin suomalaiseen omistukseen ja Saab-Valmetista tuli Valmet-Automotive. – Saabin sopimus päättyi 2003, Rannus kertasi. Autotehtaalla oltiin jo silloin valmiita tekemään sähköautoja. Tuotantoon tuli Think City ja Fisker Karmaa tehtiin 2 400 kappaletta. – 2010-luvulla todettiin, ettei sähköautojen valmistus ole ollut kultakaivos.   Mersutuotanto vuodesta 2013 on Rannuksen mukaan muuttanut autotehdasta merkittävästi. Vuonna 2017 autotehtaalle rekrytoitiin 2 000 työntekijää lisää. – EKA-96:sta kaikki alkoi ja autotehtaasta on kasvanut Suomen suurin teollinen tehdas henkilöstöltään ja pinta-alaltaan, jota on 15 hehtaaria. Autotehtaalla on nykyisin myös yli 600 robottia. Valmet Automotiven slogan Ohituskaista tulevaisuuden autoihin kuvastaa, mihin tehdas on menossa. – Tänne olemme matkalla: e-mobility (electric mobility), sähköistyvään automaailmaan, Rannus kiteytti. Teollisuusneuvos Juhani Linnoinen muisteli autotehtaan perustamisen vaiheita, mutta myös notkahduksia. – Toimitusjohtajakaudellani autotehtaan tulevaisuus oli kymmenen kertaa hiuskarvan varassa, hän myönsi. Linnoinen piti merkittävänä avoautojen valmistusta. Kun esimerkiksi 1993 autotehtaalla ei ollut mitään muuta tehtävää puoleen vuoteen, tehtaalla tehtiin pelkästään avoautoja. Linnoinen uskoo, että se pelasti Uudenkaupungin tehtaan.   Ensimmäinen auto valmistui 13.11.1969 kello kuudelta aamulla. Auto oli mallia Saab 96. Autotehtaalla on valmistettu toistakymmentä eri automerkkinä, kuten Saab, Opel, Porsche ja Mercedes-Benz. Uudestakaupungista on toimitettu maailmalle 1,5 miljoonaa autoa.