Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

50 vuotta autonvalmistusta

Autotehdas syntyi Uuteenkaupunkiin 50 vuotta sitten käytännössä tyhjästä. Siitä kun puskutraktorit raivasivat maata tulevalle tehtaalle, jo neljän kuukauden päästä tasavallan presidentti Urho Kekkonen saapui Uuteenkaupunkiin muuraamaan peruskiven. Kun Valmet ja Saab pääsivät sopimukseen elokuussa 1968, ensimmäinen Saab 96 valmistui tehtaalta jo seuraavana vuonna 13.11. Aluksi tehtaalla vain koottiin autoja, korit ja moottorit tulivat Saabin tehtailta Ruotsista. Suomalaisen autoteollisuuden isähahmo, teollisuusneuvos Juhani Linnoinen muisteli eilen autotehtaan 50-vuotisjuhlassa näitä alkuaikoja. Tehtaalla kaikilla oli halu näyttää, että jos Ruotsissa osataan rakentaa autoja, niin kyllä Suomessakin. Työntekijöillä oli maaotteluhenkeä. Koska Suomessa ei ollut koskaan aiemmin rakennettu henkilöautoja, ensimmäiset tehtaalle palkatut 60 insinööriä ja teknikkoa lähetettiin Ruotsiin opettelemaan auton rakentamista. Insinöörit ja teknikot työskentelivät Ruotsissa kokoonpanossa, maalaamossa ja hitsaamossa, jotta he sitten osasivat Suomessa opettaa työt työntekijöille. Linnoinen käynnisti Uudenkaupungin autotehtaan tuotannon ja toimi tehtaan toimitusjohtajana 25 vuoden ajan. Jo hänen aikanaan autotehdas koki ylä- ja alamäkiä. Pelättiin, että Japani ja Saksa vievät kokonaan markkinat. Vuonna 1993 Ylen dokumentissa Linnoinen korosti, että täällä on oltava etevämpiä kuin muualla, koska markkinat ja alihankkijat ovat etäällä. Lisäksi Uudenkaupungin autotehtaan on muututtava jatkuvasti muun maailman tahdissa. Näin on yhä tänä päivänä. Valmet Automotiven nykyinen toimitusjohtaja Olaf Bongwald uskoo sähköautojen kysynnän kasvavan nopeasti. Yhtiö on siihen myös varautunut. Alkuvuonna 2017 kiinalainen akkuvalmistaja CATL hankki vajaan neljänneksen Valmet Automotiven osakkeista. Uusi omistaja on yhtiölle arvokas. Tällä hetkellä Valmet Automotiven 6 000 työntekijästä noin 4 500 on Suomessa. Autotehtaalla on enemmän työntekijöitä kuin koskaan historiansa aikana. Viime vuonna Uudessakaupungissa valmistettiin 110 000 autoa. Autotehdas on yhä yhtiön ydintä. Uudet työpaikat voivat kuitenkin sijoittua muualle. Autotehtaan menestys vaatii sitä samaa henkeä kuin tehtaalla oli vuonna 1969 –  tahtoa näyttää maailmalle. Vakka-Suomen Sanomat onnittelee 50-vuotiasta autotehdasta sekä sen kaikkia työntekijöitä.