Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Kauniita lauseita lähikouluista

Kyläkoulukuolemat ovat olleet suomalaista todellisuutta vuosikymmeniä. Pienen paussin jälkeen pikkukoulujen lakkauttamiset tai niiden sulkemissuunnitelmat ovat nousseet viime aikoina otsikoihin myös Vakan alueella. Vehmaan Vinkkilään valmistui kesällä hirsinen yhtenäiskoulu. Mynämäessä kyläläisten taisto Huolin alakoulun säilyttämiseksi näyttää vääjäämättömästi päättyvän tappioon. Nousiaisten kunnanvaltuusto päättää joulukuussa, mitä tehdään Paijulan koululle, joka on ollut peruskorjauksen jälkeen opetuskäytössä vajaat puolitoista vuotta. Suomen Kylät -yhdistys julkaisi syyskuussa vetoomuksen lähikoulujen puolesta. Yhdistyksen mukaan kouluverkon karsiminen vaikuttaa lasten hyvinvointiin ja vähentää lähipalveluja. Kannanotossa myönnettiin, että oppilasmäärän väheneminen luo tarvetta karsia kouluja. Silti yhdistys heitti vastaväitteen: nykymenolla häviää myös elinvoimaisia lähikouluja ja suurille keskuskouluille on olemassa toimivia vaihtoehtoja. Se on selvää, että yhdistyksen viesti jää tuuleen huuteluksi. Kunnissa tällaiset painokkaat puheenvuorot eivät juuri paina, kun ratkaisuja tehdään etupäässä taloudellisin perustein. Tästä kelpaa esimerkiksi Nousiaisten tuore kouluverkkoselvitys, jossa Paijulan koulun lakkauttamisen pääpointtina on säästö. Toki taustalla vaikuttavat myös ennusteet oppilasmäärän alenemisesta. Suomen kylät -yhdistys väittää kuitenkin, että säästölaskelmat ovat usein teoreettisia. Yhdistyksen mukaan kunnat perustavat päätöksensä ennakkoarvioihin, mutta säästöjen toteutumisesta ei ole olemassa laskelmia. Sopii kysyä, voiko tästä vetää pienen mutkan kautta yhtäläisyysmerkkejä kuntaliitosratkaisuihin. Niitäkin on tehty useimmiten rahan voimalla, mutta jälkiselvitykset ovat osoittaneet, ettei fuusioista valtavaa taloushyötyä ole kertynyt. Suomen kylät -yhdistyksellä on kaunis ajatus siitä, että lähikouluverkon tilasta tehtäisiin kansallinen selvitys, miten koululakkautukset vaikuttavat lasten hyvinvointiin ja oppimistuloksiin. Ilman muuta kaikenlaisen lisätiedon kerääminen päätösten tueksi on suositeltavaa, mutta tuskin selvitystuloksilla olisi vaikutusta paikallisiin ratkaisuihin. Sekin pitää muistaa, ettei kovin pieni minikoulu ole välttämättä paras vaihtoehto lapsen näkövinkkelistä.