Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Kauan odotettu juhlatilaisuus

Taivassalon Hakkenpään rannassa vihittiin keskiviikkona käyttöön kaksi uutta öljyntorjunta-alusta, Emma ja Sofia. Emman kotisatamana toimii Taivassalon Hakkenpää ja Sofian Kustavin Kivimaa. Alukset ovat paikallisten sopimuspalokuntien käytössä. Vihkiäistilaisuudessa pelastusjohtaja Jari Sainio totesi, että tällaisia tilaisuuksia on harvoin. Hän ei yhtään liioitellut. Esimerkiksi Taivassaloon ja Kustaviin on saatu uusi öljyntorjunta-alus viimeksi 35 vuotta sitten. Seuraava vihkiäistilaisuus Hakkenpäässä on siis todennäköisesti vasta joskus vuoden 2055:n paikkeilla. Aluksen vihkiäistilaisuuksia ei yhden vapaapalokuntalaisen elämään mahdu kuin korkeintaan kaksi. Näitäkin aluksia odoteltiin pitkä tovi. Varsinais-Suomen pelastuslaitos alkoi suunnitella uusien öljyntorjunta-alusten hankintaa saaristoon jo seitsemän vuotta sitten. Sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, ja tällä kertaa sananlasku taitaa pitää paikkansa. Porvoolainen Weldmec Marine sai pelastuslaitokselta peräti neljän identtisen aluksen tilauksen. Ensimmäinen uusi öljyntorjunta-alus, tai oikeammin monitoimialus, toimitettiin Houtskariin 2015. Taivassalo sai omansa toukokuussa ja Kustavi kesällä. Neljäs sisaralus sijoitetaan Kemiönsaareen ensi vuonna. Yhden aluksen hinnaksi tuli 831 000 euroa. Kyseessä on huippuvarusteltu öljyntorjunta-alus, jota voidaan käyttää öljyvahinkojen torjunnan lisäksi sammutus-, pelastus- ja sairaankuljetustehtäviin. Alusten suunnitteluun pääsivät alusta alkaen mukaan myös niiden tulevat käyttäjät, eli paikalliset VPK-aktiivit. Kukaan tai mikään taho ei tietäisi paremmin, minkälaisia ominaisuuksia alukselta vaaditaan. Vaikka kyseessä on öljyntorjunta-alus, saaristossa aluksella on sittenkin useammin käyttöä esimerkiksi potilaskuljetuksiin. Uudella aluksella paareille on tilaa. Myös miehistöä on ajateltu. Kun vanhassa öljyntorjunta-aluksessa oli vain ohjaamo, nyt aluksessa on myös pienkeittiö ja wc. Ne mahdollistavat pitemmät hälytyskeikat. Alusta koekäyttäneet kehuvat myös aluksen laitteistoa. Kartturi voi suunnitella esimerkiksi ajoreitin tietokoneella ja kippari näkee sen omalta näytöltään. Kun Taivassalon ja Kustavin VPK:n aktiivit uhraavat aikaansa toisten auttamiseen, nyt heidän työpanoksensa on noteerattu kuten he ansaitsevat. Uudet öljyntorjunta-alukset osoittavat, että sopimuspalokuntien työtä arvostetaan.