Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Taivassalossa on Emma, Kustavissa Sofia – Pelastuslaitos hankkii kaikkiaan neljä samanlaista öljyntorjunta-alusta saaristoon

Taivassalossa järjestettiin keskiviikkona poikkeuksellinen tilaisuus. Hakkenpään rannassa vihittiin käyttöön kaksi uutta öljyntorjunta-alusta. Taivassalon VPK sai toisen aluksen käyttöönsä toukokuussa ja Kustavin VPK kesällä. – Tämä on iso juhlapäivä laitokselle, tällaisia tilaisuuksia on harvoin, pelastusjohtaja  Jari Sainio Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta totesi. Hän kertoi, että alusten hankintaprosessi alkoi jo seitsemän vuotta sitten. Hän kiitteli Öljysuojarahastoa, joka on ollut alusten rahoituksessa mukana sekä aluepelastuslautakuntaa, joka oli ymmärtänyt hankinnan tarpeellisuuden. Suunnitteluprosessi on ollut pitkä, mutta pelastuslaitos hankkiikin kaikkiaan neljä samanlaista öljyntorjunta-alusta. Ensimmäinen aluksista on otettu käyttöön Houtskarissa 2015, tänä vuonna oli Taivassalon ja Kustavin vuoro ja neljäs alus sijoittuu Kemiönsaareen ensi vuonna.   Öljyntorjunta-alukset ovat monitoimialuksia, jotka soveltuvat öljyvahinkojen torjunnan lisäksi sammutus-, pelastus- ja sairaankuljetustehtäviin. Alukset korvaavat vuodesta 1984 käytössä olleet öljyntorjuntaveneet. Yhden aluksen hankintahinta on 831 000 euroa. Kaikki alukset on tilattu porvoolaiselta Weldmec Marinelta. Sainio kiitteli puheessaan myös Taivassalon ja Kustavin sopimuspalokuntia, jotka ovat olleet aktiivisesti mukana uusien öljyntorjunta-alusten suunnittelussa. – Meillä on maailman kaunein saaristo, josta me kaikki kannamme huolta. Sainio kertoi, että öljyntorjunnassa on tapahtunut tänä vuonna iso organisaatiomuutos. Kun aiemmin rannikolla on toiminut 15 pelastuslaitosta, nyt Rajavartiolaitos on ottanut vastuun avomeritorjunnasta. Pelastuslaitoksella toimintaa koordinoivat Suomenlahden ja Saaristomeren merivartiostot. – Näin kalustosta saadaan kansallisesti enemmän irti, hän totesi.     Kustavin aluksen kummiksi kutsuttu VPK-aktiivi Kaarina Aalto kehui uusia aluksia. – Pääsin mukaan ajamaan alusta Turusta Kustaviin. Alus ottaa jykevästi aallot vastaan ja onhan se tavattoman hieno. Tekniikkaa on niin paljon, että sen oppimiseen menee kyllä tovi. Aalto oli tyytyväinen, että alukseen on suunniteltu tilat paareille. – Vaikka kyseessä on öljyntorjunta-alus, niin meillä Kustavissa on sittenkin useammin potilaan kuljetuksia saarista tai sammutustehtäviä. Lisäksi hän kiitteli miehistötilaa. Kun vanhalla aluksella oli vain yksi ”koppi”, uudella aluksella on myös pienkeittiö ja wc.   Taivassalon aluksen kummiksi oli kutsuttu naisosaston perustaja Paula Koski . Koskea jännitti tilaisuudessa, saako hän lyötyä samppanjapullon kerralla rikki aluksen kylkeen. Tehtävä onnistui, mikä lupaa hyvää. – Sanotaan, että ellei pullo rikkoonnu ensimmäisellä kerralla, se tietää huonoa onnea, Aalto totesi ja mojautti Kosken perässä Kustavin aluksen kylkeen pullon rikki. Tilaisuudessa Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan puheenjohtaja Seppo Koski  vitsaili, että harvoin sitä neidot kastetaan ja vihitään yhtä aikaa. Kasteessa Taivassalon alus sai nimekseen Emma, Kustavin Sofia. Nimet perustuvat kuntien historiaan. Neitokaisilla on uhkeat muodot, sillä aluksen pituus on 13,8 metriä, leveys 3,95 metriä ja syväys 1,1 metriä. Aluksen keulaportin leveys on 1,8 metriä, kevytpaino 11,0 tonttia, kansilasti 3,0 tonnia. Alusten toimintamatka on 150 meripeninkulmaa. Nopeus kevyellä painolla on 28 solmua, kuormattuna 15 solmua.       Taivassalon alus sai nimekseen Emma, Taivassalon kirkkoherra Carl Åströmin tyttären mukaan. Emma Åström valmistui ensimmäisenä naisena filosofian maisteriksi 1882 ja vihittiin ensimmäisenä suomalaisena naisena kunniatohtoriksi Helsingin yliopistossa 1927. Kustavin aluksen, Sofia-nimi viittaa Ruotsin kuningas Kustaa III:n vaimoon, Sofia Magdalenaan. Kustavin kirkko ja Kustavin kuntahan on nimetty aikanaan Kustaa III:n mukaan.