Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Sihy –  pedagoginen harharetki

Vanhempi väki vielä muistanee vapaan kasvatuksen Summerhill-koulut. Niissä ei ollut erillisiä luokkia, oppilaat päättivät itse, mitä halusivat oppia ja opettajat olivat paikalla, jotta oppilaat voivat kysellä neuvoa, jos sellainen tuli mieleen. Nyt tämä hullutus on rantautunut Suomeen ilmiö-oppimisen nimellä. Sitä tulee Ukin sihy-keskus tarjoilemaan koululaisillemme. Lappeenrannan Pontuksen koulu on soveltanut uutta OPSia nyt kolme vuotta: ”Pontuksen koulussa opiskelee lähes 360 oppilasta. Koulu on jaettu neljään niin kutsuttuun soluun, joissa jokaisessa on noin 80 oppilasta. Ykkös-, kolmos- ja viitosluokkalaiset ovat keskenään samassa solussa, samoin kuin kakkos-, nelos- ja kuudesluokkalaiset. Soluissa oppilailla ei ole omia paikkoja. Heitä ohjaa yhden luokanopettajan sijaan useampi opettaja.” Kouluvaarina minun ei ole vaikea kuvitella, miten täydellisesti hukassa lattialla lojuilevat eka- ja tokaluokan tarkkaavaisimmatkin oppilaat ovat tällaisessa isossa sekalaisessa ja meluisassa laumassa. Minusta tällainen on lasten edesvastuutonta pedagogista heitteillejättöä. Ylen uutisissa 2.11. THL:n lääkäri varoitti uuden ilmiö-oppimisen olevan erittäin pahasta varsinkin oppimisvaikeuksista kärsiville. Heidän hoidontarpeensa on kasvanut muutaman viime vuoden aikana suuresti. ”Liljeströmin mukaan kaikissa Lappeenrannan kouluissa toteutetussa huoltajakyselyssä Pontuksen koulu nousi kuitenkin esiin kahdesta syystä. Ensinnäkin kyseisen koulun vanhemmat olivat huolissaan isoista opetusryhmistä. Toiseksi he toivoivat lisää opettajajohtoista opetusta.” Jorma Laivoranta toi asian syystäkin esiin (V-SS 1.11.): ”Kansainvälinen tiedeyhteisö on hämmästellyt koulumaailmaan rantautunutta hirvitystä… Myös ruotsalaistutkija G.H. Sahlgren varoitti suomalaisia uudesta opetussuunnitelmasta jo vuonna 2015. …myös aivotutkimus ja kouluvertailut osoittavat perinteisten keinojen toimivan paremmin, joihin Ruotsissa onkin siirrytty takaisin., mutta kukaan ei kuunnellut häntä.” OAJ vastustaa näitä meluisia avokonttoreita. Lappeenrannassa jotkut vanhemmat ovat jo siirtäneet lapsiaan Pontuksesta perinteisiin kouluihin. Ukissa tämä ei tule olemaan mahdollista, sillä Sihy-keskus vie talouden upoksiin. Ja se tietää muiden koulujen sulkemista, kun rahat eivät riitä. Silloin perinteistä koulua joutuu hakemaan esimerkiksi Laitilasta. Maanviljelijäystäväni totesi osuvasti: avokonttorikoulu on kuin pihattonavetta, jossa lehmät eivät enää ole kiinni parressa vaan voivat vapaasti valita makuupaikkansa ja toteuttaa elämäntehtäväänsä eli märehtiä ja tuottaa maitoa. Sihy-koulussa oppilaat eivät ole enää kiinni pulpetissa vaan valitsevat vapaasti lojumispaikkansa. Oppiakseen mitä? Vakka-Suomen päätoimittaja Teija Uitto luonnehti sihyä ja demotilaa lehdessään 24.10. sattuvasti: ”Kuin yhdistelmä Oodia, Heurekaa ja Amos Rexiä”. Listaan voisi lisätä Helsingin musiikkitalon, joka oli Marko Kivistön sihy-illan esityksen pohjana. Koulua listaan onkin vaikea sovittaa. Pohitullissa oli alkujaan ”sihy-avotila”, mutta opettajien vaatimuksesta sinne rakennettiin luokkaseinät. Tarmo Kangas vaatii sihylle nyt työrauhaa. Olen toista mieltä. Kun valtuutetut eivät päätöstä tehdessään tiedä edes perusasioita, on syytä jatkaa julkista keskustelua. Pedagogisten asioiden suhteen valtuutetut ovat ilmeisesti vielä pahemmin pihalla kuin koulurakennusten kunnon suhteen. Taunon Palon laulussa ”Ruusu on punainen” pyydetään tilanteeseen sopivasti: ”… ei hulluutta päästää saa jatkumaan”. Seppo Lohtaja kouluvaari, Uusikaupunki