Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Isä ja pojat osallistuivat Rantaralliin – Harrastusta rajoittavat korkeat kustannukset

Lauantaina ajettiin perinteinen, Naantalin Seudun Urheiluautoilijoiden järjestämä Rantaralli, jonka lähtö ja maali sijaitsivat Mynämäessä. Kilpailussa ajettiin kuusi erikoiskoetta, joiden yhteispituus oli 63 kilometriä. Erikoiskokeiden tieosuudet sijaitsivat yhteensä kuuden kunnan alueella. Paikallista väriä ralliin toi muun muassa Suvannon ralliperhe, jonka isä Reino Suvanto aloitti harrastuksen vuonna 1985. Nousiaisissa nykyään asuva 29-vuotias Jarno Suvanto ajoi ensimmäisen kilpailunsa kolme vuotta sitten Rantarallissa. Kartturin paikalla istuu pikkuveli Jyri Suvanto , joka ensi vuonna toivoo pääsevänsä itsekin rattiin. – Kipinä on itselläkin päästä ajamaan, ja oma auto on rakenteilla. Jos kaikki toteutuu niin kuin suunnittelen, vuoden päästä olen mukana omalla autollani, hän kertoo. Suurin hidaste rallin harrastuksessa on sen hinta. Osallistumismaksut kilpailuihin liikkuvat 300 ja 400 euron välillä. Sen lisäksi kustannuksia tuovat renkaat, jotka ovat yhden kilpailun jälkeen entiset. – Kustannukset ovat karanneet käsistä, ja pienellä budjetilla pärjääminen on tosi haastavaa. Nämä renkaat, joita minä käytän, maksavat 240 euroa kappaleelta. Yleensä ostan vähän käytettyjä renkaita tutuiltani, jotka harrastavat itse enemmän ja ajavat aina uusilla renkailla. Tällaisessa harrastusmuodossa, kun ei ajele voitosta vaan omaksi iloksi, ne menettelevät, Jarno Suvanto kertoo. Tavoitteena autokunnalla oli päästä kunnialla maaliin, sillä tavoin että voi itse olla omaan suoritukseensa tyytyväinen. – Mitään menestymispaineita en ole asettanut, vaan tässä pitää olla realisti. Toivon, ettei isompia virheitä tulisi ja tekniikka toimisi loppuun asti. Jarno Suvanto myi viime syksynä edellisen autonsa pois, mutta ei malttanut olla hankkimatta tilalle uutta, piirun verran paremmin varusteltua. – Olin kahden vaiheilla, olenko jo täyttänyt tarpeeni ralliin omalta osaltani. Mutta kipinä oli niin kova, että oli vain pakko hakea heti toinen auto tilalle. Olen säästänyt pikku hiljaa, jotta harrastus olisi mahdollinen, hän kertoo. Kustannuksiin voi saada apua sponsoreilta, mikä vaatii aktiivisuutta. Yrittäjien keskuudessa on toki vannoutuneita autourheilun ystäviä, jotka saattavat lähteä tukemaan harrastusta, mutta ilmastonmuutoskeskustelun takia laji ei ole tällä hetkellä erityisen trendikäs. Pelkästään testiratoja ajelemalla rallikuskille tärkeä tiesilmä ei pääse kehittymään, ja siksi kilpailuissa käyminen on tarpeen. Jarno Suvannolla edellisestä kilpailusta oli aikaa kuukauden päivät. Isä-Reinolle Rantaralli oli tämän vuoden ensimmäinen. – Muutama ensimmäinen kilometri on hiukan sohimista, mutta sen jälkeen ajo lähtee vanhalla tottumuksella, hän kertoi. Reino Suvanto on katsonut läpi vuosien poikiensa autoinnostusta tyytyväisenä. – Ei tämä ole mikään kaikista huonoin harrastus, ja parempi että harrastaa edes jotain. Pidän hyvänä nuorison peltoauto- ja mopoharrastusta, koska sitten kun lähdetään oikeasti liikenteen joukkoon, ei tarvitse enää niin paljon koetella sitten, hän sanoo.