Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Pop up -markkinat uutta Nousiaisten Nälkäpäivässä

Suomen Punaisen Ristin Nousiaisten osasto ideoi uutta toimintaa tämän vuoden Nälkäpäivä-keräykseen. Pop up -markkinat kutsuivat kansaa ostoksille perjantaina aamusta alkuiltaan saakka. – Päätimme kokeille uudenlaista tempausta. Saimme paikalle mukavasti viitisentoista myyjää, mutta enemmänkin olisi mahtunut, osaston puheenjohtaja Lasse Heino totesi. Aurinkoinen ja lämpöinen syyssää suosi tapahtumaa. – Tasaisesti porukkaa on käynyt aamusta saakka. Perinteiseen tapaan SPR myi Nousiaisissa hernekeittoa ja Nälkäpäivä-leipää. Lisäksi lipaskerääjät olivat passissa kauppojen edustalla. Nousiaislaisittain tuttu juttu oli myös se, että koulujen kuudesluokkalaiset kiersivät ovelta ovelle keräyslistojen kanssa. – Kaikki kuudesluokkalaiset pääsevät vuorollaan keräämään. Oppilaat ovat olleet tästä innostuneita ja myös opettajat ovat suhtautuneet positiivisesti. Oppilaiden panos on merkittävä, sillä heidän osuutensa on noin puolet koko Nousiaisten tuotosta. Sellaisia kommentteja ei ole kuulunut, että oppilaat olisivat saaneet jossakin ilkeän vastaanoton. Heinon mukaan Nälkäpäivä-keräyksen hyvä maine helpottaa toimintaa. – Vapaaehtoisia riittää, vaikka he ovatkin vuodesta toiseen pääosin samoja. Keräyksen tuotossa on ollut pientä aaltoliikettä, mutta edelleen Nälkäpäivään halutaan osallistua. Nousiaisten Nälkäpäivä-markkinoilla muistutettiin, että maailmassa kuolee päivittäin 33 lasta siksi, ettei puhdasta vettä ole saatavilla. Vesikriisistä on kokemusta myös Nousiaisissa. – Suunnitteilla on kunnan ja muiden yhdistysten kanssa harjoitus, jossa putkirikkotilanne lavastetaan uudelleen. Samalla pohdimme, miten kunnan on siinä tilanteessa toimittava ja mikä on yhdistysten rooli.