Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Alko selvittelee kesämyynnin mahdollisuutta U:gissa

– Parin vuoden ajan kuuntelin ihmisten valituksia Alkon sijainnista ja sitten päätin tehdä asialle jotain, kirjailija, toimittaja Pirkko Arstila perusteli kansalaisaloitetta, jonka hän luovutti Alkon Lounais-Suomen aluepäällikkö Juha Laantille keskiviikkona. Aloitteeseen kertyi kesän mittaan yli tuhat nimeä. Kansalaisaloitteessa esitetään, että Alko avaisi Kaupunginlahden rantaan, Pakkahuoneelle, viinishopin, jossa myytäisiin mietoja alkoholijuomia. – Se palvelisi myös vierasvenesatamaan tulevia turisteja, Arstila totesi. Myös Pakkahuoneen markkinointivastaava Emmi Kielo totesi, että monet veneilijät ovat kyselleet Alkoa. Arstila ryyditti viinishoppi-ideaa vetoamalla myös Alkon yhteiskuntavastuuseen. – Kun Alko siirtyi keskustan laidalle, se heijastui myös keskustan putiikkeihin. Tämä ratkaisu näivettää keskustaa, hän kritisoi.   Arstilan mielestä Kaupunginlahden rantaan pitäisi saada Alkon pienmyymälä edes kesäksi. – Olemme kiinnostuneita asiakkaiden toiveista ja mielipiteistä niin valikoiman, palvelun kuin myymälän sijainninkin suhteen, aluepäällikkö Juha Laanti kiitteli adressista, mutta korosti samalla, ettei hän voi luvata mitään. – Toki otamme pohdintaan, olisiko meillä kesällä mahdollista parantaa palveluamme vierasvenesataman lähistöllä. Yksi hyvä idea tähän voisi olla, että kaupunki tutkisi mahdollisuudet kehittää asukkaiden asiointimahdollisuuksia keskustan eri liikkeissä, hän heitti pallon kaupungin suuntaan. Laanti muistutti, että talousalueen koko vaikuttaa siihen, montako myymälää paikkakunnalla voi olla. Esimerkiksi vajaan tuhannen asukkaan Kustavissa Alkon kannattaa pitää myymälää. – Kesällä ja mökkeilijöillä on niin iso merkitys. Alko pysyy Kustavissa, mutta toki seuraamme jatkuvasti asiakasmäärien kehittymistä. Alkon ratkaisu siirtää Uudessakaupungissa myymälä ruokakaupan yhteyteen perustui moneen tekijään. – Yksi oli, ettei keskustassa ollut silloin ruokakauppaa, rannassa ei ollut riittävästi pysäköintipaikkoja ja asiakkailta tuli toiveita siitä, että Alko olisi ruokakaupan yhteydessä, Laanti kertoo. Ratkaisu on näkynyt myönteisesti myös Alkon myynnissä. – Myynnin kehitystä on suoraan vaikea vertailla, koska muuttomme jälkeen alkoholilaissa tapahtui muutos. Vuonna 2018 koko Alkon litramyynti laski edellisvuodesta alkoholilain muutosten ja veronkorotusten johdosta. Uudessakaupungissa myynti ja asiakasmäärät kuitenkin kehittyivät hieman edellisvuotta paremmin, hän vertaa.