Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Ruokavalio voi auttaa kipuihin ja kolotuksiin

Omena päivässä pitää lääkärin loitolla, sanoo vanha sananlasku. Mynämäkeläisen fysioterapeutti Hanna Laihon mukaan siitä on ainakin hyvä aloittaa. Laiho luennoi Mynämäessä Saarekkeen iltakoulussa ruokavalion merkityksestä erilaisten kipujen hoidossa. – Elimistössämme jyllää matala-asteinen tulehdustila jokaisen aterian jälkeen. Matala-asteinen tulehdus on myös monien kroonisten sairauksien ja kipujen taustalla. Tulehdustila pitäisi saada sammutettua ja ruokavaliolla on siinä suuri merkitys, kertoo Laiho. Kivun itsehoitoa ruokavalion avulla on tutkittu laajasti. Laiho on perehtynyt asiaan ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnian teoksen Syö oikein, sammuta tulehdus kautta. Ruokavaliolla on suuri merkitys terveyteen, sillä matala-asteinen tulehdus vaikuttaa lähes kaikkeen ihmisen kehossa, nivelistä ja lihaksista sisäelimiin ja sokeritasapainoon. – Jos syömme jatkuvasti väärin, tulehdustilasta tulee krooninen, sanoo Laiho. Matala-asteista tulehdusta aiheuttavat vääränlaisen ruokavalion lisäksi myös esimerkiksi ylipaino, vähäinen liikunta, alkoholin käyttö ja tupakointi, pitkäaikainen stressi, univaje sekä huono suolistomikrobisto ja happo-emästasapainon häiriöt. Laihon mukaan ruokavaliolla voi vähentää kipuja ja kipupotilaiden olisi hyvä välttää muun muassa prosessoituja ruokia ja lisä- ja väriaineita sekä käristettyä ja tummaksi paahdettua ruokaa. – Ruoan valmistuslämpötilaan pitää kiinnittää huomiota. Meillä on tapana laittaa hella täysille ja paistaa ruoka tulikuumalla pannulla. Suositeltavampaa olisi pitää hella sellaisessa lämpötilassa, että itse jo vähän hermostuu, että valmistu jo, sanoo Laiho. Verenpaineen ja kolesteroliarvojen kohoaminen on yksi merkki siitä, että jotain on pielessä, vaikka mitään varsinaisia kipuja ei olisikaan. Monesti pienet vaivat laitetaan myös ikääntymisen piikkiin. Mistä tahansa vaivat johtuvatkaan, Laihon mukaan niitä voi helpottaa oikealla ruokavaliolla. – Paljon värikkäitä vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Pähkinöitä, siemeniä ja manteleita sekä hyvänlaatuista rasvaa. Sopivasti maitotuotteita ja kuituja sekä kalaa. Ei valkoisia jauhoja. Vähemmän sokeria ja kovia rasvoja, ohjeistaa Laiho. Laiho nostaa esiin myös tiettyjä ruoka-aineita, jotka auttavat kivun itsehoidossa ja laskevat elimistön matala-asteista tulehdusta. – Granaattiomena laskee tulehdusta, raaka banaani kerran viikossa lisää hyvien suolistomikrobien määrää, kirsikat ovat hyviä lihas- ja nivelkipuihin, punaiset viinirypäleet puolestaan ovat vahva antioksidantti ja parista parapähkinästä saa päivittäisen seleeniannoksen. Laiho muistuttaa myös kehontuntemuksen tärkeydestä. – Opetelkaa tuntemaan oma kehonne. Oma kokemus on paras mittari, kun miettii mitä voi syödä. Ja tehkää itse oma ruokanne, niin tiedätte varmasti mitä syötte.