Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Saunapäivä on paras päivä – Vehmaalla kotihoito sai asiakkailtaan arvosanaksi 9

– Tämä on kyllä hyvä potku päivälle, charmikkaasti harmaantunut mies toteaa ja hymyilee tyytyväisenä. On torstaiaamupäivä. Vehmaan kotihoidon asiakkaat ovat jo käyneet saunassa ja nyt on kahvin aika. Keskustelu käy vilkkaana. Kahvipöydän ääressä ruoditaan niin päivän politiikkaa kuin säämuutoksiakin. – Saunapäivä on yksi suosituimmista tukipalveluistamme, avopalveluohjaaja, geronomi Pirjo Luotonen kertoo. – Saunakäynnin kruunaa vielä se, että vapaaehtoiset kiertävät naisten hiukset ja kampaavat kauniisti.   Vehmaan kunta järjesti alkukesästä asiakaskyselyn kaikille kotihoidon 47 asiakkaalle. Kyselyyn vastasi 38 asiakasta, mikä on hyvä saldo, kun vastaajat ovat yli 70-vuotiaita ja osa reippaasti yli 90:n. Myös tulokset olivat niin erinomaisia, että valtaosassa kuntia ei yhtä hyviin tuloksiin päästä. – Vehmaalla ihmiset ovat tottuneet hyviin palveluihin, mutta kyllä ihmiset sitten ovat tyytyväisiäkin, Luotonen toteaa. Kun kotihoidon palveluita arvioitiin kouluarvosanoin, niin mediaani oli 9, eli vastauksissa oli eniten numeroa 9. Keskiarvo oli sekin 8.48.   Kotihoidon apua vastaajista kaipasi nykyistä enemmän vain kolme, muut vastaajat olivat tyytyväisiä nykyisiin käynteihin ja tukipalveluihin. 82 prosenttia piti hoitajien kohtelua hyvänä, eikä kokenut heidän käyntejään liian kiireisinä. Kotihoidon kiireistä on puhuttu paljon isoissa kaupungeissa. – Meillä kotihoito hoitaa myös ateriapalvelut. Silloinkin hoitaja aina kysyy, että mitä kuuluu, vaikka ei ole varsinaisella käynnillä. – Olemme pitäneet huolta myös siitä, että jos pyydetään kotikäynnille, ikäihmisen luona voidaan käydä vielä samana iltana tai viimeistään seuraavana päivänä, Luotonen kertoo tietäen, että kaikissa kunnissa ei pystytä reagoimaan yhtä nopeasti. – Se hyvä puoli on pienessä tiimissä, että toiminta on notkeaa, hän kehuu.   Vehmaalla on kotihoidossa kaikkiaan 12 vakanssia, mutta pari niistä on täyttämättä. Esimerkiksi yksi sairaanhoitaja tarvittaisiin lisää. Siitä huolimatta kotipalvelun asiakkaat eivät ole kokeneet palvelun heikentyneen. Se kertoo kotipalvelun työntekijöiden sitoutumisesta työhönsä. – Ainoastaan sellaiseen emme pysty vastaamaan, jos omaiset asuvat muualla ja kokevat vain huolta yksin ikäihmisestä. Emme voi tehdä kotikäyntejä vain huolen takia, vaan perusteena pitää olla aito kotipalvelun tarve, Luotonen sanoo. Huoli sinänsä on ymmärrettävää, kun omaisilla ei ole mahdollisuutta käydä päivittäin läheisensä luona. Silti vastaajista 68 prosenttia kertoi saavansa apua kotihoidon lisäksi nimenomaan lapsiltaan, 17 prosenttia puolisoltaan ja myös ystävät ja naapurit mainittiin auttajina. Kotipalvelukyselyssä kysyttiin myös, miten ikäihmiset kokevat, että heidän tottumuksiaan arvostetaan. Siitäkin kotipalvelu sain hyvän arvosanan. – Ikäihmisellä on oikeus tehdä sellaisiakin ratkaisuja, jotka eivät välttämättä ole hänen kannaltaan parhaita. Itsemääräämisoikeus on vahva ja sitä kunnioitamme. Sitten on eri tilanne, jos ihmisen harkintakyky on alentunut, Luotonen sanoo.   Vehmaan asiakaskyselyä käytetään myös toiminnan kehittämisessä. Kyselytuloksista huomattiin, että esimerkiksi kaatumisen pelko on ikäihmisillä yleinen ja liikunta voi jäädä kotona vähäiseksi. – Pyrimme järjestämään kotikäynneille myös pienen liikuntatuokion, vaikkapa tuolijumppaa, kotihoidon esimies Pirjo Luotonen kertoo. Vehmaalla ollaan ensi vuonna ottamassa käyttöön myös vastuuhoitajajärjestelmä. Se tarkoittaa, että yksi hoitaja pitäisi yhteyttä omaisiin ja tietäisi enemmän ikäihmisen tilanteesta. – Sitä emme valitettavasti voi järjestää, että kotikäynnillä kävisi aina sama hoitaja. Se on mahdotonta, kun hoitajat tekevät kaksivuorotyötä ja tiimi on pieni. – Vastuuhoitaja kuitenkin parantaisi tiedonkulkua, Luotonen arvioi.