Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Seikelän oppilaat paneutuivat hyvinvointiin kokonaisen viikon

Seikelän koulussa Maskussa koko viikko on ollut pelkkää hyvinvointia. Kouluväki paneutui aiheeseen monipuolisesti eri näkövinkkeleistä. Ravitsemus ja unen tärkeys olivat terveydenhoitajan teemoina viikon alkajaisiksi maanantaina. – Unen vähäisyys tuli vahvasti esille. Kun kolmos- ja nelosluokkalaisilta kysyttiin maanantaiaamuna kello 9.30, kuka on väsynyt, niin lähes kaikki viittasivat. Nyt on kaikenlaisia houkuttimia ja laitteita niin, ettei iltaisin malteta mennä ajoissa nukkumaan eikä sitten aamuisin meinata päästä ylös sängystä. Alakouluikäisten pitäisi saada kymmenen tunnin yöunet, opettaja Sisko-Soilikki Hella muistutti. Seikelässä pohdittiin myös toiveita siitä, että koulu alkaisi aamulla nykyistä myöhemmin. – Tämä ei ole ratkaisu eikä rytmiä kannata muuttaa, sillä uusi aikataulu todennäköisesti lykkäisi nukkumista vielä myöhäisemmäksi. Kun illalla menee nukkumaan yhdeksältä ja aamulla herää seitsemältä, niin hyvin ehtii kouluun. Tiistain ohjelmassa oli kaksi aihetta. Maskunjoen nykytilaa selvittivät 3.–6. luokkien oppilaat. Analyysi kertoi, ettei veden happipitoisuus ollut sentään hälyttävän huono ja sameuskin oli vain kohtalaista tasoa. Ykkös- ja kakkosluokkalaiset saivat tiistaina vinkkejä netin turvallisesta käytöstä. Aihe oli ajankohtainen pienimmille oppilaille, jotka jo surffailevat älypuhelimillaan netin ihmeellisessä maailmassa. Keskiviikkona oppilaskunta järjesti liikuntasalissa kaikille oppilaille yhteisen hyvinvointitapahtuman. Tämän jälkeen puiden istutustalkoot pääsivät vauhtiin yhteistyössä 4H-yhdistyksen ja metsänhoitoyhdistyksen kanssa. Koulun pihamaalla kasvaa nyt 101 uutta taimea, kun jokainen koululainen pääsi istuttamaan oman puunsa. Näin seikeläläiset tekivät oman osansa hiilinielun kasvattamiseksi. Hyvinvointiviikko huipentui pajapäiviin torstaina ja perjantaina. Tekemisestä ei ollut pulaa, sillä valintalista venyi peräti 35 puuhavaihtoehdon mittaiseksi. – Kun oppilaat valitsivat kolmesta korista itselleen mieluisia aiheita, niin tuskinpa kahta kokonaan samanlaista pajaohjelmaa syntyi, opettaja Miia Rauhanen arveli. Esimerkkipoiminnat pajatoiminnoista kertovat laajasta valintamahdollisuudesta: tarjolla oli muun muassa monia pallopelejä, parkouria, eväsretkeä, metsäleikkejä, huovutusta, karaokea, kasvohoitoa, rytmiryhmää, sormimaalausta, draamaa, eläinjoogaa, kortti- ja lautapelejä, lukuhetkiä ja pallorentoutusta. – Kun ryhmiin tuli eri-ikäisiä oppilaita, he pääsivät samalla tutustumaan toisiinsa. Tämä luo turvallisuutta. Samalla opittiin yhteistyötaitoja, Hella ja Rauhanen totesivat. Opettajakaksikko oli vakaasti sitä mieltä, että tiukkaan opetusohjelmaan kannattaa raivata jatkossakin tilaa hyvinvointiviikolle.