Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Äänetön alus lähtee Göteborgiin – U:gissa rakennettiin täysakkukäyttöinen lautta ensimmäisenä Suomessa

Uudenkaupungin sataman edustalla ajelee edestakaisin äänetön lautta. Lautalla on poikkeuksellisen iso miehistö, mutta ei lainkaan matkustajia, sillä menossa on koeajo. – Todennäköisesti lautta lähtee jo maanantaina Göteborgiin. Aluksen operaattorina toimiva Styrsöbolaget on jo todennut, että alus toimii hyvin ja kaikki on kunnossa, projektipäällikkö Mikko Juva Uudenkaupungin Työveneeltä kertoo. Taustalla nyökkäilee operaattorin tekninen tarkastaja Torbjörn Cederberg , joka vahvistaa, että alus täyttää kaikki vaatimukset. Aluksen on tilannut Västtrafik, jolle Uudenkaupungin Työvene on toimittanut aiemmin jo kaksi lauttaa liikenteeseen. Tämä kolmas on ensimmäinen täysakkukäyttöinen lautta. – Hankintapäätöksessä hinta ei ollut tilaajalle määräävä tekijä. Västtrafik on sitoutunut nostamaan matkustajamäärät kaksinkertaiseksi 20 vuoden aikana ja se tapahtuu investoimalla uuteen kalustoon. – Uuden teknologian käyttöönotto vähentää energiankulutusta ja polttoainekuluja, jolloin säästyneillä kuluilla voidaan nostaa palvelutarjontaa ja pienentää hiilijalanjälkeä, Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Harri Putro kertoo.     Suomessakin on jo liikenteessä täysakkukäyttöisiä lauttoja, mutta ne on tilattu ulkomailta. Nyt täysakkukäyttöisiä lauttoja voidaan rakentaa myös Suomessa, kun Uudessakaupungissa on siihen valmiudet. – Ala on menossa tähän suuntaan. Toivomme tietenkin, että tilauksia tulee lisää, Putro toteaa. Hän kehuu, että Västtrafikin kanssa yhteistyö on ollut antoisaa. Ruotsalaiset arvostavat laatua ja haluavat olla mukana kehitystyössä. Aikataulu joustaa sen mukaan, että laatu on varmasti parasta mahdollista. Tästä syystä Uudenkaupungin Työvene voitti kilpailutuksen, vaikka Baltian maat ja Puola menestyvät hinnoittelussa. Västtrafik on tehnyt myös optiosopimuksen toisen täysakkukäyttöisen aluksen rakentamisesta Uudessakaupungissa. Putron mukaan päätös tästä saadaan marraskuussa.   Täysakkukäyttöisen aluksen hinta on noin kahdeksan miljoonaa euroa. Suomalaisen työn ja materiaalien osuus on 85 prosenttia. Lautan rakentaminen on työllistänyt 70 henkilötyövuotta. Uudenkaupungin Työveneellä on omaa henkilöstöä 50, lisäksi on käytetty alihankkijoita. Aluksen innovaatio-osion on toimittanut Danfoss Editron, joka on aloittanut suomalaisena start up -yrityksenä ja siirtynyt myöhemmin Danfossin tytäryhtiöksi. Lautan potkurit on toimittanut Rolls-Royce Raumalta. – Aluksen pienen hiilijalanjälkeen päästään muun muassa tasavirtaverkkoon perustuvalla akkuhybridikäytöllä, lämmöntalteenotolla, lämpöpumpputeknologialla ja ledvalaistuksella, Putro luettelee. Energiatehokkuutta lisäävät aluksen kevyt paino ja optimoitu kulkuvastus. Lautan runko on kuitenkin rakennettu teräksestä jään keston vuoksi. Kansirakenne on alumiinia painon säästämiseksi.   Aluksen akut ladataan yön aikana maasähköllä. Lautalla on yksi dieselgeneraattori, joka tuottaa sähköä ajon aikana ja varmistaa myös liikennöinnin mahdollisessa ongelmatilanteessa. Lautalla on kaikkiaan 96 akkua. Ne on sijoitettu lautan molempiin päihin. – Modulaarisessa järjestelmässä on se hyvä puoli, että akut voidaan sijoittaa tilojen mukaan. Jos osa akuista lakkaa toimimasta, lautta edelleen liikkuu täydellä teholla, projektipäällikkö Juva kertoo. Yhden akun kestoikä on oikein käytettynä 8– 10 vuotta. Lauta käyttöikä on noin 30 vuotta.