Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Valtatiekunnissa liikennetoiveita

Turun kaupunkiseudulla työstetään parhaillaan uutta maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusta vuosiksi 2020–2023. Tänä vuonna päättyvälle nykyiselle sopimukselle rustataan jatketta entiseen tapaan neljäksi vuodeksi, vaikka uuden hallitusohjelman mukaan MAL-sopimukset olisivat jatkossa peräti 12-vuotisia. Kunnat ovat päässeet hiljattain kommentoimaan uutta sopimusluonnosta. Valtatie 8:n varrelta Mynämäki kehaisi ensin, että sopimuksessa on nostettu hyvin esille kestävän yhdyskuntarakenteen tavoitteita. Myös Maskun mielestä painopistealueet ovat luonnoksessa hyviä ja kunnan tavoitteiden mukaisia. Positiivisen palautteen lisäksi Maskulla, Nousiaisilla ja Mynämäessä oli muutamia yhteneväisiä ehdotuksia, jotka liittyivät lähinnä liikenteeseen. Kuntakolmikko haluaisi nelikaistaistaa valtatietä Nousiaisten ja Mynämäen välisellä osuudella ja toteuttaa Turun ja Uudenkaupungin radan henkilöliikenteen yliseudullisena yhteishankkeena. Autoliikenne matelee nyt Nousiaisten ja Mynämäen välillä ohituskaistatyömaan vuoksi. Voisi veikata, ettei jatkoa nykyiselle nelikaistatielle oli kovin vikkelästi luvassa. Kaupunkialueelta Nousiaisiin ulottuva moottoritie ja viimeistelyvaiheessa olevat ohituskaistat ovat jo sellaisia kohennuksia, ettei valtatiekunnissa pitäisi olla valtavasti valittamista. Junaradan henkilöliikennettä pyritään kovasti herättämään henkiin. Idea on suorastaan mainio joukkoliikenteen lisäämisen ja henkilöautoilun vähentämisen näkövinkkelistä. Luonnollista on, että pitkän tauon jälkeen saattaa arveluttaa se, osaavatko kulkijat kiskoille siirtyä. Kimppakulkemisen edistämiseksi kunnat ehdottavat myös Föli-alueen laajentamista. Maskun kunnalla oli lisäksi toiveita uusista kevyen liikenteen väylistä. Niitä valtion pitäisi rakentaa nykyistä enemmän valtion teiden varsille. Tähän teemaan liittyi myös esitys molempien Rengasteiden kehittämisestä muun muassa niin, että Kustavintien varrelle rakennettaisiin kevyen liikenteen väylä. Kustavintien kapeilla pientareilla sukkuloi kesäaikaan runsaasti polkupyöräilijöitä. Väylähankkeiden toteuttaminen ei ole halpaa lystiä ja Kustavi on sen verran etäällä kaupungeista, että kevyen liikenteen kaistan rakentaminen koko matkalle tuntuu kaukaiselta ja utopistiselta haaveelta.