Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Pankin asiakkuus vaikuttaa Kela-verkkoasiointiin

Osa pankeista siirtyy syyskuussa uuteen tunnistusmenetelmään verkossa. Uudet tunnistusmenetelmät vaikuttavat myös Kelan verkkoasiointiin sekä Omakanta-kirjautumiseen. Nordea ja Danske Bank luopuvat paperisista tunnuslukutaulukoista kokonaan. Muutokset koskevat myös Omakannan tunnistusta. Nämä pankit suosittelevat asiakkaitaan lataamaan kännykkään tunnuslukusovelluksen. Käyttäjille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää tunnuslukusovellusta, Nordea ja Danske Bank tarjoavat erillistä tunnuslukulaitetta. Sen voi tilata verkkopankista. Osuuspankin tavoitteena on, että heidän asiakkaansa voivat käyttää loppuvuodesta sähköistä Mobiiliavainta. Mobiiliavaimen käyttö tulee laajenemaan myöhemmin myös muihin palveluihin, kuten OmaVero- ja Kela -palveluihin sekä verkkomaksujen vahvistamiseen. Säästöpankin asiakkaiden tunnistautuminen Kelan verkkopalveluun onnistuu yhä tunnistussovelluksella tai käyttäjätunnuksella, salasanalla ja avaintunnuskortilla. Myös muut pankit tarjoavat mobiilitunnistautumista. Toistaiseksi   Aktian, Handelsbankenin, Pop-pankin sekä S-pankin asiakkaat voivat jatkaa aiemmin käytössä ollutta tunnistautumista Kelan verkkoasioinnissa ja Omakannassa. S-pankki tiedotti torstaina, että taulukon käytön turvallisuutta lisätään tekstiviestivahvistuksella, joka lähetetään tarvittaessa asiakkaan puhelimeen esimerkiksi maksuja vahvistaessa tai verkkopankkiin kirjautuessa.   Kela toteaa tiedotteessaan, että jos Kelan verkkoasioinnissa on tunnistusmenetelmissä ongelmia, kannattaa tarkistaa oman pankin verkkosivulta, miten kirjautuminen onnistuu tai olla yhteydessä omaan pankkiin. Kela ei voi näissä tilanteissa auttaa, koska pankkiasiakkuus ratkaisee, miten verkkotunnistautuminen tapahtuu.