Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Mistä kunnalle hyvä imago?

Kaupungit ja kunnat pitävät yhä tärkeämpänä imagoaan. Osa kunnista vahtii imagoaan hyvinkin tarkkaan. Ymmärtäähän sen, kilpailevathan kunnat keskenään yrityksistä ja uusista asukkaista. Tosin on niitäkin kuntia, jotka eivät osaa tulla parrasvaloihin edes silloin, kun olisi aihetta. Myönteiset uutiset jäävät pimentoon. Osassa kuntia viestintästrategian vahtaaminen menee niin pitkälle, että suhde mediaan kyynistyy. Vaikka toimittajat pyrkisivät uutisoimaan asioista mahdollisimman objektiivisesti, päättäjät saattavat kokea uutisten vain tahraavan kunnan imagoa, siksi mieluusti vaietaan. Helposti unohtuu, että eiväthän toimittajat uutisia ja kommenttejaan tyhjästä synnytä, vaan toimittajat pyrkivät kertomaan sen, mitä kunnassa oikeasti tapahtuu. Sehän on median tehtävä. Oulun kaupunki aikoo käynnistää helmikuussa 2020 oman, ympäri vuorokauden toimivan verkkomedian. Mun Oulu -nimistä mediaa tekevät toimittajataustaiset kaupungin työntekijät. Kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi vakuuttaa, että uusi media ei kirjoita kritiikittömästi (Kaleva 27.9.). Vakka-Suomen Sanomat on ollut tähän asti ainoa suomalainen media, joka on kokonaan kuntaomisteinen. Tästä syystä jotkut kunnanisät kuvittelevat, että kunta voi myös päättää, mitä lehti kunnasta kirjoittaa. Virheellinen ajattelu lähtee siitä, että lehden arvellaan pyörivän kuntien rahoilla. Näinhän ei kuitenkaan ole, kunnat eivät tue taloudellisesti Vakka-Suomen Sanomia. Lehtemme elää tilaus- ja ilmoitusmaksuilla, kuten muutkin tilattavat lehdet. Mediaa sanotaan neljänneksi valtiomahdiksi. Se on yksi demokratian kulmakivistä. Myös Vakka-Suomen Sanomat pyrkii olemaan oman alueensa vahtikoira. Lehti seuraa, mitä kunnassa tapahtuu ja raportoi siitä lukijoilleen. Joskus vahtikoira äityy räksyttämään, kun tuntuu, etteivät päättäjät tahdo muistaa pelisääntöjä. Meno Vakan alueella on kuitenkin yleensä niin leppoisaa, että vahtikoira saa haukahdella tyytyväisenä. Parhaiten kunta saa hyvän imagon pitämällä päätöksenteon pelisäännöistä kiinni ja kertomalla asioista mahdollisimman avoimesti –  myös niistä vaikeimmista. Hyssyttelevä linja ei pitkälle kanna. Mainontaakin kannattaa harrastaa. Olkoon tästä esimerkkinä vaikkapa kotimainen tekstiiliyritys Tam-Silk. Tam-Silkin mainos julkaistiin muuten vain paikallislehdessä.