Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Mynämäen koululaiset varustetaan omin kannettavin tietokonein neljännestä luokasta alkaen

Laurin koululla jaettiin torstaina kaikille kunnan neljäsluokkalaisille käyttöön omat kannettavat tietokoneet. Koneet ovat oppilaiden käytössä seuraavat kolme lukuvuotta, minkä jälkeen ne palautetaan leasing-sopimuksen mukaisesti takaisin laitteiden toimittajalle. Seitsemäsluokkalaiset saavat omat henkilökohtaiset laitteensa lähipäivinä, mutta muut oppilaat joutuvat odottamaan vuoroaan. Tarkoitus on päästä portaittain tilanteeseen, jossa jokaisella Mynämäen 4.–9-luokkalaisella on käytössään henkilökohtainen kannettava tietokone. Siirtymäajan jälkeen vain 1.–3-luokkalaiset käyttävät yhteisiä laitteita, jotka varataan luokkakohtaisesti tarpeen mukaan. – Mynämäessä pienissä kyläkouluissa on tähän asti ollut tietokoneiden määrän suhteen parempi tilanne kuin Laurin koululla, jossa on paljon väkeä jakamassa samoja laitteita. Nyt pääsemme tasapuoliseen tilanteeseen. Laitteiden määrä on ollut selvästi alle Opetushallituksen aiemmin esillä olleiden suositusten, joiden mukaan alakoululla tulisi olla yksi laite kahta oppilasta kohti ja yläkoulussa jokaisella oma, rehtori Matti Kompuinen kertoo. Mynämäki on ollut mukana Opetushallituksen rahoittamassa digitutorointihankkeessa, joka päättyi keväällä. Hankkeeseen liittyi mahdollisuus kutsua tieto- ja viestintätekniikan opettaja mukaan oppitunneille avustamaan laitteiden käytön kanssa. Kokemus oli sen verran rohkaiseva, että kunta päätti palkata tästä syksystä alkaen täysipäiväisen tvt-opettajan. Tehtävässä aloitti tvt-opettajana aiemmin osa-aikaisena työskennellyt Aseman koulun rehtori Mika Ihanamäki . Kunnalle palkkaus ja uusien laitteiden leasing-sopimukset maksavat seuraavan kolmen vuoden aikana noin 70 000 euroa vuodessa. – Asiointi yhteiskunnassa on muuttumassa sähköiseen muotoon ja meidän pitää vastata siihen. Kyseessä on työkalu, joka on jokapäiväisesti käytössä jokaisessa ammatissa. Vuosi sitten talousarviota laadittaessa kunnassa todettiin, että nyt on aika panostaa tähän. Toivottavasti rahaa on käytössä vielä jatkossa, vaikka kuntatalous onkin tiukalla, Kompuinen sanoo. Torstaina Laurin ja Huolin koulun neljäsluokkalaiset kokoontuivat rehtorin järjestämään tilaisuuteen, jossa he saivat henkilökohtaiset laitteet mukaansa luokkiin. Alakoululaiset käyttävät laitteitaan vain koulussa, mutta yläkoululaiset kuljettavat niitä mukanaan kotiin. Tvt-opettaja huolehtii, että satsaus laitteisiin tulee hyödynnettyä tehokkaasti. – Eri kustantajilta on tullut kasvava määrä digitaalista oppimateriaalia. Varmistan, että ne digimateriaalit, jotka parhaiten palvelevat oppilasta, tulevat käyttöön, Mika Ihanamäki sanoo. Ihanamäen kokemuksen mukaan luonnontieteissä ja esimerkiksi ympäristöopissa digitaaliset oppimateriaalit toimivat parhaiten. Työkirjat ja vihkotyöskentely siirtyvät luontevasti koneelle, mutta lukukirjat säilyvät yhä rinnalla. Mynämäki on panostanut digitaalisuuteen vähitellen, naapurikuntiakin kuulostellen. –  Emme ole digiloikassa etunenässä, mikä on hyväkin, koska tekniikka on kehittynyt paljon. Toisaalta emme ole mitenkään jälkijunassakaan, Matti Kompuinen vertaa. Oppilaan huoltaja allekirjoittaa ennen kannettavan tietokoneen käyttöönottoa sitoumuksen, jonka mukaan hän varmistaa lapsensa ymmärtävän koulun omistaman laitteen käyttämisen säännöt. Yläkoululaisen on tarkoitus kuljettaa laitteita myös kotiin, jolloin rikkoutumisen tai katoamisen riski on suurempi. Vanhemman on ilmoitettava laitteen katoamisesta, varkaudesta tai vahingosta heti kouluun ja mahdollisesti vakuutusyhtiöön sekä tehtävä tarvittaessa varkaudesta rikosilmoitus. Jos laite katoaa tai hajoaa eikä takuu korvaa sitä, vanhemmat ovat velvollisia korvaamaan vahingon esim. kotivakuutuksesta. Vahingonkorvauslain mukaan myös alaikäinen on vahingonkorvausvelvollinen, mutta kohtuullisessa määrin ottaen huomioon hänen ikänsä ja kehitystasonsa. Jos oppilas tai huoltaja ei halua henkilökohtaista laitetta opiskelukäyttöön, koulu huolehtii, että oppilaalla on mahdollisuus tieto- ja viestintäteknologian käyttöön tarvittaessa muulla tavoin.