Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Radan sähköistystyöt etenevät vauhdilla – Sähköpylväitten pystytys alkaa jo lokakuussa

Turku –  Uusikaupunki -radan sähköistystyöt ovat edenneet kesän aikana maastossa nopeasti. Työt alkoivat toukokuussa raiteen alentamisella kolmen ylikulkusillan kohdalla Uudessakaupungissa, Maskussa ja Raisiossa. Väyläviraston projektipäällikkö Pekka Rautojan mukaan raiteen alentamistyöt sujuivat hyvin, vaikka urakka oli melkoisen vaativa. Raiteen alusmaata piti louhia ja raide rakentaa uudestaan Uudenkaupungin Hepokarintien, Maskun Seikeläntien sekä Raision Pernontien ylikulkusillan kohdalla. Sen jälkeen maastossa on tehty sähköpylväitten perustustöitä. Perustuksista jo noin 50 on asennettu ja tällä hetkellä perustustöitä tehdään Vehmaalla. Ne vievät aikaa enemmän kuin jossain muualla päin Suomea, kun täällä, jossa rata kulkee vanhalla merenpohja-alueella. – Kun maapohja on pehmeämpää, paalutuksia on tehtävä enemmän. – Työt keskittyvät yöaikaan, kun tavaraliikennettä ei ole paljon. Yöllä pääsee töissä pitemmän välin eteenpäin. Päivällä töitä tehdään junaliikenteen ehdoilla, Rautoja kertoo. Tavaraliikenne on aikataulutettua, mikä tarvittaessa mahdollistaa töiden tekemisen myös kulussa olevien junien välissä. Perustustyöt tehdään sulan maan aikana. Sähköpylväitten pystytys alkaa näillä näkymin lokakuussa viikolla 40. – Sitä mukaa kun perustuksia on tehty, aletaan nostaa pylväitä.   Sähköpylväitä tulee radan varteen 60– 70 metrin välein. Sähköistystyöt ovat edellyttäneet muun muassa Raision tehtailta putkilinjojen siirtoa. Tehdas on luvannut hoitaa työn Väyläviraston edellyttämällä aikataululla. Lisäksi Väylävirasto on hakenut Lounais-Suomen Aluehallintovirastolta lupaa Hangonsaaren ja Häpönniemen välisen rata- ja tiepenkereen leventämiseksi 8– 10 metrillä. Tiepengertä pitää leventää, jotta rataosuudelle voidaan rakentaa ohitusraide. Myös vesistöjen, meren ja jokien, läheiset alueet vaativat rakentamiseen vesialuelupia Aluehallintovirastolta. Rautojan mukaan lupia on jo haettu ja niistä odotellaan päätöstä, jotta työt vesistöjen läheisillä alueilla voivat edetä. – Oletamme, että lupiin tulee jonkinlaisia ehtoja siitä, mihin aikaan vuodesta töitä saa tehdä. Kun ollaan lähellä vesistöä, pitää ottaa luonnon olosuhteet huomioon, hän toteaa. Aikataulullisesti junaradan sähköistystyöt etenevät suunnitellusti. Sähköistysurakan pitäisi olla valmis 2021. Hankkeen loppupäässä on lisäraiteen rakentaminen Hangonsaareen, ennen Yaran tehdasratapihaa. Rautojan mukaan lisäraiteen valmistuminen aiheuttaa aikataulumielessä takarajan sähköistystyölle. – Meillä on itse asiassa pelivaraakin aikataulussa, hän kertoo.   Sähköistettävää raidetta Turun ja Uudenkaupungin välillä on kaikkiaan noin 70 kilometriä. Sähköistysurakasta vastaa Winco Oy. Tämän urakan sekä sähköistyshankkeen muiden töiden kokonaiskustannukset ovat noin 21 miljoonaa euroa. Radan sähköistys lisää tavaraliikenteen turvallisuutta, kun veturinvaihtoa Turun keskustassa ei tarvitse enää tehdä. Sähköistys myös nopeuttaa tavaraliikennettä. Uudessakaupungissa on pelätty, että junaradan sähköpylväät pilaavat kauniin Kaupunginlahden maiseman. Projektipäällikkö Pekka Rautoja kertoo, että maiseman herkkyyden vuoksi maailmalta on etsitty vaihtoehtoisia sähköpylväsmalleja Uuteenkaupunkiin. – Urakoitsija on tehnyt kaupungille ehdotuksen erinäköisistä pylväistä. Nyt odotellaan, mitä kaupunki ehdotukseen vastaa. – Tavoitteena on, että Kaupunginlahden rantaan ei tule kirkkaansinkinvärisiä pylväitä. Maailmalla näkee kaikenlaisia taidesähköpylväitä, mutta sellaisten hankintaan Rautoja ei lähtisi. – Henkilökohtainen mielipiteeni on, että mahdollisimman neutraali on paras. Olen itse minimalisti, hän toteaa.