Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Autotehtaan ajot vastuulla – Heikolan Kuljetus Oy on kasvanut autotehtaan tahdissa

Uudenkaupungin satamarannassa näkyy mersuja kilometritolkulla. – Meidän tehtävänä on kuljettaa näitä autoja tehtaalta satamaan ja satamasta tavarakuljetuksia autotehtaalle, Heikolan Kuljetus Oy:n toimitusjohtaja Petri Heikola kertoo. Kuljetusyhtiö on monella tavalla poikkeuksellinen. Suomessa ei ole montaa kuljetusyhtiötä, jonka puoliperävaunut ajavat sellaista pätkäajoa, mitä Heikolan autot. Yhden kierroksen matkaksi kertyy vain 15 kilometriä. Kyydittävänä on kuitenkin sen luokan tavaraa, että homma vaatii vastuuntuntoa ja tunnollisuutta. Taivassalolainen yhtiö Heikolan Kuljetus hoitaa DSV Road Oy:n alihankkijana Valmet Automotiven kuljetuksia Uudessakaupungissa. Ensimmäisiä kuljetuksia autotehtaalle Heikolan Kuljetus teki jo Opelin ja Porschen aikaan.   Yhtiön kasvu pyrähti moninkertaiseksi muutamassa vuodessa, kun autotehdas aloitti mersujen valmistuksen. – Vielä vuonna 2013 meillä oli minun lisäkseni vain kaksi kuljettajaa ja yhteensä kolme autoa. Nyt työntekijöitä on 35, heistä 30 on kuljettajia ja viisi ajojärjestelijää, Heikola kertoo. Kuljetuksia Heikola hoitaa sekä omalla että leasingkalustolla. Eniten ovat muuttuneet toimitusjohtajan omat työt. Heikola ei enää itse ehdi rattiin, työt keskittyvät nyt henkilöstöasioihin ja liikenteen pyörittämiseen. Mutta tarvittaessa toimitusjohtaja tekee vaikka autoremonttia. Heikolan Kuljetus on perheyritys. Petrin isä, Raimo Heikola , ajoi ensimmäisen harjateräskuorman autotehtaalle vuosikymmeniä sitten. – Isä ajoi kappaletavaraa Kiitolinjalle 1960-luvulta aina 1990-luvulle. Petri Heikola otti yhtiön vastuulleen 1994. Aluksi toiminta oli suhteellisen pientä, autotehtaan kuljetusten myötä toiminta revähti toiseen mittakaavaan. Nyt Heikolan Kuljetus on osa isoa koneistoa, yhteistyötä tehdään DSV:n lisäksi myös Stevena Oy:n ja Uudenkaupungin sataman kanssa. – Yhteistyö sujuu erittäin hyvin. Satama tarjosi juuri meille tilaa käyttöön. Nyt meillä on hyvät sosiaalitilat satamassa ja yhteinen taukotila Stevenan kanssa. – Yhteisistä tiloista on hyötyä. Yhteistyö ahtaajien kanssa toimii vielä paremmin, kun toimitaan samoissa tiloissa, hän kehuu. Lisäksi Heikolalla on satamasta vuokralla pesuhalli.   Töitten tahdin määrittelevät autotehdas sekä laivakuljetukset. Heikolan Kuljetus kuljettaa uudet mersut satamaan, josta ne kuljetetaan Saksaan, Bremerhavenin satamaan. Laivakuljetuksia on 2– 3 kertaa viikossa. – Mersujen pitää olla valmiina satamassa, jotta ahtaajat pääsevät heti ajamaan mersuja laivalle. Silti lastaamiseen menee noin 12 tuntia. Autoja laivalle ajetaan 25 työntekijän voimin. Heikolan Kuljetus hoitaa myös tavarakuljetuksia satamasta autotehtaalle. – Olemme jakaneet työntekijämme kolmeen ryhmään. Aina yksi ryhmä on vapaalla. Työ on ympärivuorokautista aina lauantai-iltaan kello 22:een asti ja työt alkavat jälleen sunnuntaina kello 21, Petri Heikola kertoo. Perheyhtiö työllistää toimitusjohtajan lisäksi myös vaimon palkanlaskentaan sekä oma nuorempi poika Teemu on töissä yhtiössä. – Vanhempi poika Tommi opiskelee it-alaa ja on töissä autotehtaalla, Heikola hymähtää. Autotehdas liittyy siis kuitenkin hänenkin elämäänsä. – Onhan tässä yrittäjällä tietty riski, että asiakkaita on vain yksi, mutta toisaalta ei tässä ole ehtinyt muutakaan tehdä. Miltä tulevaisuus näyttää? – Hyvältä. Kuljettajista on pulaa, mutta olemme saaneet hyvin kuljettajia. – En usko, että edes kymmenen vuoden päästä näitä autoja ajaisivat robotit. Ei tähän työhön koneet yksinään pysty, kyllä ihmisiä tarvitaan edelleen.   Heikolan Kuljetus Oy:n Petri Heikola valittiin tänä keväänä Taivassalon Vuoden Yrittäjäksi. Myös hänen isänsä, Raimo Heikola, on palkittu aikanaan Taivassalon Vuoden Yrittäjänä.