Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Epäonnistuiko taksiuudistus?

Lehdet ovat täyttyneet taksiuudistusta käsittelevistä kirjoituksista. Olisin toivonut, että joku taksiluvan hakija olisi kertonut kokemuksistaan , millaista oli aikanaan hakea lupaa. Mielenkiintoista olisi ollut kommentit henkilöltä, jolle ei lupaa myönnetty. Taksiuudistusta oli suunniteltu vuosia, mutta taksien edunvalvonta oli niin vahvaa, että politiikoilta ja liikenneministereiltä ei onnistuneet pienetkään uudistukset. Kun muu liikenne esim. kuorma-auto- ja linja-autoliikenne oli jo vapautettu kilpailulle, toi se painetta myös taksiliikenteen vapauttamiseen. Kahden tunnin linja-automatka Turusta Helsinkiin maksoi alimmillaan neljä euroa. Helsingin linja-autoasemalla istuessa taksiin oli lähtömaksu suurempi kuin koko linja-automatkan hinta. Edellisen hallituksen liikenneministeri toteutti taksiuudistuksen. Nykyisin saa taksitoimintaa harjoittaa, kun täyttää määrätyt luvan edellytykset. Aikanaan sain läheltä seurata vanhan lain mukaista taksiluvan hakemista. Nykyisin toimintaa kutsuttaisiin kilpailun rajoittamiseksi. Jossain tapauksessa lupaan vaikutti jopa pankkipolitiikka. Näin jälkeenpäin nolottaa myös kunnan toiminta. Toisten hakijoiden taksilupia ajettiin tehokkaasti ja toisia seurattiin katseella. Paikalliset taksiyhdistykset vastustivat kiivasti järkeviäkin taksilupia. Tämä on aiheuttanut monia ongelmia vuosien varrella. Kela-kyytien uudistukset sotkivat myös taksiuudistusta. Nyt pitäisi puuttua ilmenneisiin ongelmiin. Taksamittarit tarvitaan takaisin takseihin. Valvonta pitää saada järjestykseen. Viranomaiset suorittivat taksien valvontaa vain virka-aikana. Valvontaiskuja pitää suorittaa viikonloppuisin ja esimerkiksi pikkujouluaikaan, jolloin kaikki luvalliset ja luvattomat taksit ovat liikenteessä. Taksiuudistus oli oikea toimenpide, ja ongelmat ovat ratkaisemista varten. Korjauksia ei pidä toteuttaa ainoastaan taksien etujärjestön ehdoin. Mika Munkki Vehmaa