Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Lisämäärärahalla keskikaiteet Mynämäen ohituskaistoihin

Mikäli hallituksen tiistaina julkistama lisätalousarvioesitys tulee eduskunnassa hyväksytyksi, valtatie 8:lla Mynämäen pohjoispuolella jo olevalle ohituskaistaparille rakennetaan keskikaide ja Laitilan eteläpuolella olevalle ohituskaistalle rakennetaan pari Mynämäen suunnasta. Porin suunnassa Eurajoella rakennetaan uusi ohituskaistapari. Mynämäen ohituskaistaparin keskikaiteen rakentaminen merkitsee myös liittymien poistamisia ja rinnakkaistiejärjestelyjä. Hallituksen lisämäärärahaesitys sisältää väyläverkon kehittämiseen kuluvana vuonna aloitettaviin hankkeisiin kaikkiaan 71 miljoonaa euroa, josta 30 miljoonaa valtatie 8:lle Mynämäen ja Luvian ohituskaistatöihin. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen projektipäällikkö Sakari Hurskainen on tyytyväinen Varsinais-Suomeen tulossa olevasta potista, ja arvioi, että ohituskaistojen rakennustyöt on mahdollista saada alkuun tämän vuoden puolella, koska kaikista kolmesta kohteesta on jo tiesuunnitelmatasoiset suunnitelmat valmiina. Iso osa lisämäärärahasta menee Luvian uusien ohituskaistojen rakentamiseen, mutta Ely-keskuksen suunnittelupäällikkö Antti Kärki näkee, että rahoitus tuli nyt hyvään saumaan ja raha riittäisi siksi kaikkiin kolmeen kohteeseen. – Urakkahintojen muodostuminen on aina markkinoista ja suhdanteista kiinni. Jos on paljon isoja töitä menossa, hinnat nousevat ja päinvastoin. Tällä hetkellä tilanne näyttää hyvältä, jos hankkeet saadaan alkamaan tänä vuonna. Siellä on nyt myös hyvää kokemusta kilpailuttamisesta ja rakennuttamisesta, kun Nousiaisissa on ohituskaistojen rakentaminen juuri menossa, Kärki toteaa. Nyt saadun lisämäärärahan jälkeenkin Nousiainen–Pori -tiejakson parantamistoimenpiteisiin tarvitaan vielä 300 miljoonaa euroa. – Pitkällä jänteellä ajetaan sitä, että saadaan moottoritie Mynämäkeen asti ja ohituskaistaparit nelikaistaiseksi, mutta niitä saadaan odotella vuosikymmeniä. Kun nyt painotetaan ratahankkeita, ne sitovat rahoituksia monta hallituskautta, Kärki toteaa. Fakta Mynämäen pohjoispuolella olevaan Mynämäki–Kivikylä ohituskaistapariin rakennetaan keskikaide ja tehdään tarvittavat rinnakkaistiejärjestelyt. Salavaistentien ja Kivikyläntien risteykset porrastetaan ja kanavoidaan eli varustetaan kääntymiskaistoin. Laitilan eteläpuolella olevan Nästi–Kovero -ohituskaistan Turun suuntaa pidennetään ja Laitilan suuntaan lisätään ohituskaista. Molempiin ohituskaistoihin tulee keskikaide. Eurajoella Luvialla rakennetaan uusi ohituskaistapari Kämppä–Peränkylä. Mynämäen pohjoispuolella olevaan Mynämäki–Kivikylä ohituskaistapariin rakennetaan keskikaide ja tehdään tarvittavat rinnakkaistiejärjestelyt. Salavaistentien ja Kivikyläntien risteykset porrastetaan ja kanavoidaan eli varustetaan kääntymiskaistoin. Laitilan eteläpuolella olevan Nästi–Kovero -ohituskaistan Turun suuntaa pidennetään ja Laitilan suuntaan lisätään ohituskaista. Molempiin ohituskaistoihin tulee keskikaide. Eurajoella Luvialla rakennetaan uusi ohituskaistapari Kämppä–Peränkylä.