Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Soturi-asanasta kuolleen miehen asentoon – puistojooga tarjoaa lempeän hetken itselle

Helli mieltäsi, ole armollinen itsellesi, kuuntele kehoasi ja anna sykkeen tasaantua. Näitä kaikkia hyvältä kuulostavia metodeja jokaisen tulisi noudattaa päivittäin tässä kiireisessä yhteiskunnan vaatimassa sykkeessä. Mutta aina se ei onnistu, eikä ole edes helppoa. Unirytmi häiriintyy, vatsaa kivistää ja leposykekin pysyy korkealla. Jatkamme edelleen kuin hamsteri oravanpyörässä. Yksi vaihtoehto hetken itselleen ottamisesta voi löytyä joogatunnista. Alussa keskitytään, sitten joogataan ja lopuksi rentoudutaan. Helli mieltäsi. No niin, annan siis ajatukseni virrata ulos pääkopasta ja yritän rauhoittua tähän hetkeen, joogatuntiin. Aika vaikeaa kun koko ajan mietityttää työasiat ja seuraavan viikon ruokalista. Pikkuhiljaa luonto ottaa ajatukseni kuitenkin valtaansa ja huomaan kuuntelevani mustarastaan laulua ja tuulen liikettä. Ole armollinen itsellesi. Vähän niin kuin kirkossa sanottaisiin mutta tässä tapauksessa on hyvä huomata, ettei tarvitse suorittaa mitään, ei kilpailla kenenkään kanssa eikä edes katsoa itseään peilistä, miten sujuu. Tekee vaan niin kuin ohjataan. Kuuntele kehoasi. Kuuntelen ja huomaan sen taipuvan joka kerta vähän syvemmälle ja pidemmälle hengityksen tahdissa. Jäsenet ikään kuin venyvät ja rangan muistaa suoristaa useammin. Anna sykkeen tasaantua. Lempikohtani joogatunnista, kuolleen miehen asento asana eli loppurentoutus. Saa maata alustalla maassa, puun alla ja tuntea, miten aurinko paistaa puun lehvien välistä ja ruoho tuoksuu. Viltti päälle ja tähän voisi nukahtaa. Yksi osallistujista kertoo joogan positiivisesta vaikutuksesta unen laatuun. Ranteet ja nilkat ovat vahvistuneet, samoin tasapaino tullut paremmaksi. Toinen mainitsee olotilan tuntuvan taivaalliselta joogatunnin jälkeen, jopa niin vetreältä, että voisi tehdä toisen tunnin perään. Mielenrauha on parempi ja on ihana tunne siitä, että on antanut itselleen lempeän hetken. Tätä kaikkea ja vielä enemmän on Satu Ajangon ohjaama hathajooga. Hathajooga on joogan klassisin ja länsimaissa tunnetuin muoto. Se koostuu joogan perusliikkeistä, eli asanoista. Satu on valmistunut maaliskuussa joogaopettajaksi, ja ryhmäläiset kiittelevät häntä sellaiseksi persoonaksi, jonka tunneille on helppo tulla, jopa aivan aloittelijan. Joka tunnin alussa käydään alkeita läpi ja kerrotaan, miten hengitetään. Kaikki osaavat hengittää. Lisäksi Sadun ääni on maagisen rauhoittava ja suopea. Tulee fiilis, että kyllä tässä onnistuu. Puistojoogatunteja järjestetään Uudessakaupungissa Myllymäellä ja VPK-talolla sekä Kalannissa. Joskus on paikallaan pysähtyä ja maadoittaa itsensä luontoon. Namaste, kiitos.