Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Vakka-Suomen tuntevia ministereitä

Suomi sai torstaina uuden hallituksen. Jo etukäteen oli helppo ennustaa, että hallitukseen valitaan vähintään yksi ministeri Varsinais-Suomesta (V-SS 18.4.2019). Tarjollahan oli monta vahvaa ehdokasta Varsinais-Suomesta: Annika Saarikko (kesk.), Li Andersson (vas.), Petteri Orpo (kok.), Anne-Mari Virolainen (kok.) ja jopa Turkuun palanneen ääniharava Aki Lindénin (sd.) nimi vilahteli spekulaatioissa. Vakka-Suomen kannalta Antti Rinteen hallitus ei näytä hullummalta. Ministeriksi nousi Annika Saarikko (kesk.), joka on yksi aktiivisimmin alueellamme vierailleista valtakunnan tason poliitikoista. Viimeisen parin vuoden aikana Saarikko on käynyt alueellamme ahkeraan. Häntä useammin Vakka-Suomessa on todennäköisesti nähty vain kansanedustaja Ritva Elomaa (ps.) ja Ilkka Kanerva (kok.). Saarikko ei ole Vakka-Suomesta kotoisin, mutta tuntee maaseudun omakseen, Oripään tyttöjä kun on. Moni maataloudesta elantonsa ansaitseva hengähti ehkä helpotuksesta, kun keskusta ylipäätään nousi hallitukseen. Keskusta ehkä pystyi tasapainottamaan hallitusohjelmassa vihreitten pyrkimyksiä suhteessa maatalouteen ja metsänhoitoon. Myös Li Andersson (vas.) nähtiin vaalien alla useassa tilaisuudessa Uudessakaupungissa ja myös Mynämäessä. Hän hankki vaalikampanjansa aikana tietoa erityisesti autotehtaan tilanteesta. Turkulaisilla ministereillähän on jo muuten vankka tuntuma positiiviseen rakennemuutokseen, sen vaatimiin koulutustarpeisiin ja työvoiman saatavuuteen. Vakka-Suomessa on kaivattu hallitusohjelmaan erityisesti ratkaisuja liikenneinfraan. Kasitien kehittämistä pitäisi jatkaa ja Uuteenkaupunkiin on toivottu henkilöjunaliikennettä. Vielä hallitusohjelmasta ei voi päätellä, toteutuvatko toiveet. Toisaalta tiestön kuntoon on luvattu rahaa ja jos tunnin junalle näytetään vihreää valoa, se voi merkitä hyvää myös Turku –  Uuskaupunki -osuuden kannalta. Tunnin juna tarvitsee syöttöliikennettä, eli käytännössä henkilöjunaliikennettä maakunnasta. Hanke tuskin silti etenee luotijunan vauhdilla, etenkään nyt kun rataosuus ei päässyt liikenne- ja viestintäministeriön alueellisen junakokeiluun. Hallitus aikoo korottaa fossiilisten polttoaineiden verotusta. Tästä alueellamme tuskin kiitellään, kun se oma peltilehmä on kuitenkin pakko tankata, jotta pääsee töihin tai yhtään mihinkään.