Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Autotehtaan sankarille morsian

Uudessakaupungissa julkistettiin tiistaina kuntalaiskysely, joka oli kaupungille mannaa ja mansikkaa. Valtaosa väestöstä koki elämänlaatunsa hyväksi ja elämänsä onnelliseksi Uudessakaupungissa. Uusikaupunki näytti kyselyn valossa niin unelmakaupungilta, että jopa kyselyn tutkimuspäällikkö Wille Raitolampi lupasi muuttaa eläkkeellä Uuteenkaupunkiin. Uudessakaupungissa on kuitenkin kaksi väestöryhmää, jotka eivät ole elämäänsä tyytyväisiä. Raitolampi kutsui 20– 29-vuotiaita miehiä sekä yli 80-vuotiaita miehiä kriisiryhmiksi. Nuoret sekä iäkkäät miehet eivät voi hyvin, mutta eri syistä. Iäkkäät miehet kokevat olevansa yksinäisiä. Nuorten miehet vastasivat kyselyssä, etteivät koe elämäänsä merkitykselliseksi. Kun kyselyvastauksia käytiin läpi ristiin, paljastui, että erityisesti yksi asia vaikuttaa nuorten miesten elämään. Heillä on työ, mutta ei riittävästi elämää –  etenkään sillä yhdellä osa-alueella. Raitolampi totesi, että nuoret naiset lähtevät Uudestakaupungista muualle, mutta miehet jäävät tänne töihin. Hän arvioi, että Uudessakaupungissa on 300– 400 naisen vaje. Maaseutukunnissa tätä ongelmaa on ollut jo pitkään. Ei ole sattumaa, että televisio-ohjelmassakin etsitään Maajussille morsianta. Jos työmarkkinoilla puhutaan kohtaanto-ongelmasta, niin kohtaanto-ongelmaa on myös parisuhdemarkkinoilla. Suomalaiset naiset ovat OECD-maiden vertailussa kolmanneksi koulutetuimpia. Naisten ja miesten välinen koulutusero on Suomessa ennätysmäisen suuri, ja se kasvaa edelleen. Naisten koulutustason nousu johtaa pariutumismarkkinat kohtaamattomuuden kriisiin. Tilanne kärjistyy erityisesti kunnissa, joista naiset lähtevät muualle. Vakka-Suomessa naisten työpaikkojen määrä on kasvussa, nyt on siis h-hetki houkutella naisia muuttamaan alueelle. Huumori toimii aina, sen Uudenkaupungin musiikkivideon katselumääräkin todisti. Sama ilmiö nähtiin Turussa. Kun somessa haukuttiin funikulaaria rumaksi, miten kaupunki reagoi? Turun viestintäjohtaja vei somekohun aloittajalle funikulaarijulisteen ja kaupunki toivotti kaikki tervetulleeksi katsomaan funia. Ehkä Uudestakaupungista nähdään pian tv-sarja Autotehtaan sankarille morsian ja lehdissä mainoksia, joiden kuvassa on 20– 29-vuotiaita nuorukaisia Kaupunginlahden rannalla ja slogan: Meillä on hyvät maisemat!