Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

U:gissa käyttöön kuntoportaat – Portaiden lähistölle tulee myös ulkokuntoilulaitteita

Uusikaupunki sai perjantaina uuden liikuntapaikan, kun pitkään odotetut kuntoportaat otettiin virallisesti käyttöön. Avajaisten yhteydessä järjestetty avoin treeni näytti, että portaat tulivat tarpeeseen. Ajatus portaista esitti Anne Paalanen kaupungin järjestämässä yleisötilaisuudessa vuonna 2017. Silloinen opetus- ja kulttuuritoimenjohtaja Inkeri Parviainen lähti viemään asiaa eteenpäin. Portaiden piti valmistua jo viime kevääksi, mutta viime hetkellä portaiden paikasta syntyi erimielisyyttä. Asiaa selviteltiin ja kun päätös aikanaan saatiin, oli urakan saaneella yrityksellä jo muut työt päällä ja portaiden rakentaminen siirtyi tähän kevääseen. – Päällimmäisenä ajatuksen paikkaa valittaessa oli se, että saamme tarpeeksi pitkät portaat. Täällä Sorvakossa se onnistui, totesi avaustilaisuudessa kaupungin liikuntatoimesta vastaava Heidi Vuori.   Portaissa on 62 rappusta ja jos vauhtia ottaa hieman kauempaa, pururadan alimmasta kohdasta, nousumetrejä saa saman verran kuin kuusikerroksessa asuintalossa. Portaita voi hyödyntää monella tavalla, kuten Anne Paalanen ohjatussa treenissä näytti. Juoksun ja kävelyn lisäksi portaita voi nousta eri tavalla hyppimällä eikä kannata unohtaa muitakaan lihasryhmiä, vaan välillä voi pysähtyä punnertamaan tai tekemään keskivartalon lihaksia kehittäviä liikkeitä. – Aluetta tullaan kehittämään kesän aikana. Portaiden lähistölle tulee ulkokuntoilulaitteita, alue saa parkkipaikan ja portaiden alapäähän tulee opastaulu, jossa esitellään erilaisia tapoja hyödyntää portaita.   Ohjattuun treeniin osallistui noin 80 kuntoilijaa. Portaat sopivat kaiken kuntoisille, sillä hyvin monet liikkeet voidaan tehdä kovennettuna ja kevennettynä, esimerkiksi kaikille eivät hypyt onnistu. Kuntoportaat onkin monipuolinen liikuntapaikka. Juoksuportaat -nimi viittaa liikaa yksinkertaiseen juoksemiseen ja toisaalta kovaan treeniin, mutta monille jo pelkkä portaiden nouseminen kävellen muutaman kerran riittää vahvistamaan jalkojen lihaksia.