Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Radan sähköistämistyöt alkoivat räjäytyksillä – Turku –  Uusikaupunki -välin junaliikenne pysähdyksissä viikon

Junaradan varrella Uudessakaupungissa, Maskussa ja Raisiossa alkoi pauke maanantaina. Radan sähköistystyöt alkoivat raiteen alentamisella kolmen ylikulkusillan kohdalla. Nykyiset raiteet puretaan, raiteen alusmaata louhitaan ja raide rakennetaan uudestaan Uudenkaupungin Hepokarintien ylikulkusillan, Maskun Seikeläntien ylikulkusillan sekä Raision Pernontien ylikulkusillan kohdalla. Projektipäällikkö  Pekka Rautoja sanoo, että raiteiden alentamistyöt kestävät viikon. Junaliikenne on katkaistu raidetöiden ajaksi. Käytännössä se merkitsee, että myös tavarakuljetukset Uudessakaupungissa sijaitsevalle Yaran lannoitetehtaalle ovat pysähdyksissä. – Olemme ajoittaneet tämän työn Yaran tehtaan huoltotöiden ajaksi, Rautoja kertoo. Yaralle kulkee normaalisti 1– 2 junaa suuntaansa päivittäin. Tällä viikolla junaliikennettä ei siis ole lainkaan. Myös tasoristeysten turvalaitteet ovat pois käytöstä. Työmaa-alueilla on liikenteenohjaus, sillä rata-alueella liikkuu paljon työkoneita ja liikenne on pysäytettävä myös louhintaräjäytysten ajaksi. Sähköistettävää raidetta on Turun ja Uudenkaupungin välillä kaikkiaan noin 70 kilometriä. Radan sähköistämisen perustustöihin menee noin vuosi. Sen jälkeen alkavat johdinpylväiden pystytystyöt. Koko urakan pitäisi olla valmis 2021. Uudessakaupungissa on pohdittu sitä, kuinka paljon Rantakadun puustoa pitää sähköistystöiden vuoksi karsia. Rautoja sanoo, että se nähdään vasta hankkeen loppuvaiheessa. – Kun johtimet ja pylväät on rakennettu, nähdään kuinka lähelle puut ja niitten oksat tulevat. Turku –  Uusikaupunki -radan sähköistämisen kokonaiskustannukset ovat noin 21 miljoonaa euroa. Radan sähköistys lisää tavaraliikenteen turvallisuutta Turun keskustassa sekä pienentää Yaran kuljetuskustannuksia, kun veturinvaihto poistuu ja suurin osa tavaraliikenteestä voidaan liikennöidä suoraan määränpäähän sähköveturilla. Sähköistysurakasta vastaa Väylävirasto ja urakoitsijana toimii Winco Oy.