Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Liikuntaa lisää koulupäiviin

Pienet koululaiset ovat huolestuttavan ylipainoisia. Terveyden ja Hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan jo joka neljäs lapsi on ylipainoinen. Lapset ovat THL:n erikoistutkija Annamari Lundqvistin mukaan keskimäärin pulskempia pienissä kunnissa kuin isoissa (TS 4.5.). Se näkyy myös Vakan alueella, jossa suhteellisesti eniten ylipainoisia lapsia on Kustavissa. Kustavilaisista 2– 16-vuotiaista pojista 37,5 prosenttia on ylipainoisia ja tytöistä 27,6 prosenttia. Vehmaallakin ylipainoisten lasten osuus on suuri: pojista 31,8 prosenttia ja tytöistä 27,8 prosenttia on suosituksia painavampia. Lasten lihomista pienissä kunnissa voi selittää esimerkiksi koulumatkoilla. Kun kyläkoulua ei enää ole, pahimmillaan lapsi istuu joka koulupäivä lähes pari tuntia autossa, kun taksi tai bussi kiertelee kunnan pysäkeitä. Tuskin lasten ylipaino kuitenkaan vain koulukyytien seurausta on. Esimerkiksi Maskussa ylipainoisten lasten osuus on selkeästi pienempi, eivätkä sielläkään kaikki lapset pääse kävellen kouluun. Liikuntamahdollisuuksien puutettakaan pienissä kunnissa ei voi syyttää. Ulkoilumaastoja riittää, esimerkiksi Kustavissa on hyvät liikuntapaikat ja Vehmaalla jopa liikuntahalli. Mutta jos kenttä on tyhjä, tai liikuntahalli kaukana, ei lapsi sinne yksinään hakeudu. Nykypäivänä kaverit löytyvät sittenkin helpommin somesta tai nettipelien maailmasta kuin futiskentältä. Myöskään vanhempia ei kannata syyllistää, se ei johda muuhun kuin lisääntyvään pahaan oloon. Perheissä on jo nyt riittävästi haasteita: lapsiperheiden köyhyys on lisääntynyt ja vanhemmat tekevät yhä useammin vuorotöitä. Perheiden elämäntilanteet heijastuvat myös lasten liikkumiseen. Suomessa kokeiltiin vuosina 2002– 2005 niin sanottua kokonaiskoulupäivää, jossa oppitunnit ja harrastukset vuorottelevat. Tavoitteena oli vähentää lasten yksinoloa koulupäivän jälkeen ja tarjota tasavertaisesti harrastuksia lapsille. Kokemukset olivat hyviä, mutta kokeilut jäivät sittenkin vain kokeiluiksi. Kokonaiskoulupäivä olisi kaikkein yksinkertaisin tapa lisätä lasten liikkumista. Se voisi ennaltaehkäistä myös lasten ja nuorten yksinäisyyttä, ahdistuneisuutta ja masennusta. Kokonaiskoulupäivä saattaisi olla myös paras keino puuttua kansanterveyden suuntaan ajoissa.