Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Kasitie tarvitsee suoraa budjettirahaa – ei hankeyhtiötä

Vasemmistoliiton kansanedustaja Johannes Yrttiaho muistutti Uudessakaupungissa pitämässään vappupuheessa, että vasemmiston ja ammattiyhdistysliikkeen tulisi nyt entistä ponnekkaammin ajaa sosiaaliturvan ja eläkkeiden leikkausten peruuttamista ja tasokorotuksia, kuntien rahoituksen korjaamista ja parempia palveluita, koulutukseen panostamista sekä työvoimapolitiikkaa ja julkisia investointeja, joilla ihmiset saavat kunnollisia töitä. Lisäksi tulee vahvistaa julkisen vallan jalansijaa talouselämässä ja lopettaa valtion ja kuntien omaisuuden myyminen. – Ansiotuloverotuksen progressiivisuus tulee ulottaa myös pääomatuloihin ja erilaiset verovapaudet yritysten ja omistajien verotuksesta tulee poistaa. Kulutusveroja, joita nyt on väläytelty, ei pidä lisätä, ei ilmasto- eikä millään muullakaan perusteilla, sillä ne kohdistuvat kipeimmin pienituloisiin, Yrttiaho painotti. Ennakkoarvioiden mukaan Suomeen on syntymässä sinipunahallitus, ja siinä ei Yrttiahon mielestä edellämainittu politiikka ole mahdollista. – Työväenliikkeen ja työnantajien, vasemmiston ja kokoomuksen ristiriita on perustava – työn ja pääoman ristiriita. Nousussa oleva kova oikeistopolitiikka nojaa Yrttiahon mukaan työnantajien ja pääomanomistajien tukeen ja vetoaa siihen tyytymättömyyteen, joka nousee kansalaisten taloudellisen epävarmuuden, uhkaavan tai jo toteutuneen toimeentulon heikentymisen kokemuksista. Huolestuttavana asiana Yrttiaho näkee sen, että Suomen uusi hallitus näyttäisi jatkavan liikenneministeri Anne Bernerin käynnistämää väylähankkeiden yhtiöittämistä. Ovi teiden ja ratojen yksityistämiseen on Yrttiahon mukaan auki, kun Berner siirtyy SEB-pankkiin ja Suomen hallitus ja eduskunta hyväksyvät hankeyhtiömallin. – Hankeyhtiömalli tuleekin torjua: Vakka-Suomelle ja Uudenkaupungin autotehtaalle tärkeä 8-tien nelikaistaistaminen sekä Varsinais-Suomen raideliikenteen kehittäminen Salosta Turkuun ja edelleen Uuteenkaupunkiin ja Loimaalle kaipaavat suoraa budjettirahaa eivätkä hankeyhtiöitä, joiden kautta ne uhkaavat siirtyä ruotsalaisen pääoman haltuun. Yrttiaho painotti puheessaan myös, että Uudenkaupungin autotuotannon turvaamiseksi uuden hallituksen on todella panostettava Eurooppa-politiikassaan neuvotteluihin autojen tuontitullien torjumiseksi, jotka Yhdysvallat uhkaa asettaa