Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Suoramyyntitilat menestyvät muita paremmin

Maataloustuotannon heikkenevää kannattavuuskehitystä yritetään kääntää nousuun. Yhtenä mahdollisuutena on tuotteiden suoramyynti asiakkaille, jolloin suurempi osuus tuotteiden hinnasta jää maatalousyrityksiin. Suoramyyntiä harjoittavilla tiloilla kannattavuus oli pääsääntöisesti hivenen parempi kuin tavanomaisilla tiloilla. Kannattavuuskerroin oli suoramyyntiä harjoittavilla noin 0,1 yksikköä ja yrittäjätulo noin 5 000 euroa suurempi. Erot vaihtelivat vuosittain ja tuotantosuunnittain.Suoramyyntitiedot on kerätty Luonnonvarakeskuksen (Luke) maatalouden kannattavuuskirjanpitotiloilta vuodesta 2015 lähtien. Suoramyyntitiloilla oli parempi vakavaraisuus eli oman pääoman osuus koko pääomasta oli suurempi. Suoramyyntiä harjoittavilla oli saman verran peltoalaa, mutta hieman vähemmän eläinyksiköitä kuin vertailuryhmällä. Suoramyyntiä harjoittavassa muut nautakarjatilat -ryhmässä työmäärä oli suoramyyntitiloilla suurempi, mutta maitotiloilla päinvastoin. Työmäärissä ei ollut selkeää eroa.