Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

U:gin rantamaisemaan muutoksia – Junaradan sähköistystyöt alkamassa

Uusikaupunki on kunnostanut vaiheittain Kaupunginlahden rantaa. Tänä kesänä rannasta tulee entistä komeampi, kun Sorvakon sillan ja Pakkahuoneen välinen alue valmistuu. Kaupunginlahti on yksi Uudenkaupungin käyntikorteista ja siksi kaupungissa on pelätty, miten junaradan sähköistystyöt vaikuttavat maisemaan. Pilaavatko sähkötolpat ja aidat maiseman? Kaadetaanko puita paljon? Väyläviraston projektipäällikkö Pekka Rautojan mukaan puustoa käsitellään hyvin harkiten. Puista poistetaan lähinnä oksia, jotka haittaisivat sähköllä liikennöintiä. Puita kaadetaan mahdollisimman vähän. – Aitaamistarvetta ei tule sähköistyksen takia, mutta harkitaan kyllä hankkeen yhteydessä, onko tarvetta aitaamiselle yleisen rautatieturvallisuuden takia, Rautoja sanoo. Sitäkin on pelätty, että tulevat sähkötolpat pilaavat maiseman. Rautoja lupaa, että rantaan pyritään tekemään ympäristöön sulautuvia rakenteita. – Esimerkiksi värejä käyttäen. Asiasta on jo keskusteltu kaupungin edustajien kanssa, hän rauhoittelee.   Kaupungissa on liikkunut huhu, ettei sähköveturi itse asiassa kulkisikaan Yaran tehdasalueelle asti, vaan se vaihdettaisiin kaupungin alueella dieselveturiin. Torikeskusteluissa on pohdittu, että eikö veturin voisi vaihtaa jo nykyisen juna-aseman alueella ja jättää sähköistystyöt Kaupunginlahden rannalla tekemättä. Pohdiskelut ovat kuitenkin perustuneet virheelliseen spekulointiin: – Huhu ei pidä missään nimessä paikkansa. Sähköveturi vetää junan Uudenkaupungin Yaran tehtaalle asti. Sähköistys tulee jatkumaan tehtaan alueelle. Tehdasalueelle rakennetaan kaksoisraide, joissa sähköveturi voidaan vaihtaa junan toiseen päähän uloslähtöä varten, Yaran operatiivinen johtaja Lasse Oksanen kertoo. Dieselveturia käytetään vain tehdasalueella junan purkuun, sillä yksi juna tuo 5– 6 eri materiaalia ja ne puretaan eri paikkoihin tehdasalueella. Myös Väylävirastosta Pekka Rautoja korostaa, että koko sähköistämishankkeen kannattavuuden avaintekijä on, että sähköveturilla päästään perille asti. – Etuna tässä on se, että veturinvaihdot jäävät pois. Tällä ratkaisulla junien määrä välillä Yara –  Uudenkaupungin asema vähenee, kun vetureiden ylimääräinen ajelu aseman ja Yaran välillä poistuu. Tällä on vaikutusta tasoristeysturvallisuuteen ja uudistus vähentää myös häiriöitä autoliikenteelle. Vetureiden ajelu aseman ja Yaran välilllä poistuu.´ Junaradan sähköistystyön urakoi Winco Oy. Sähköistysurakka valmistuu 2021.