Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Sananvapaus se on mainostajallakin

Vakka-Suomen Sanomilla on alueellaan kummikouluja, joiden kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Tiistaina toimittajamme kävi Taivassalon yhtenäiskoululla kertomassa, miten lehtijutut syntyvät. Esimerkkinä oli tapaus, jossa nainen soittaa toimitukseen ja kertoo nähneensä täplikkään hirven. 8-luokkalaisilta tuli heti palautetta, että ei voi pitää paikkansa. Ei täplikkäitä hirviä olekaan. Toimittaja kertoi koululaisille seikkaperäisesti, miten faktat tarkistettiin ja miten juttu rakennettiin. Täplikkäitä hirviä nimittäin oikeasti on olemassa –  tosin niitä ei ole nähty Vakan alueella, vaan Nurmijärvellä ja Hyvinkäällä. Tapaus oli kuitenkin tosi. Toimittajaa ilahdutti 8-luokkalaisten kriittisyys. Nämä 14- ja 15-vuotiaat ovat jo sukupolvea, jotka osaavat kavahtaa valeuutisia. Keskustelu sosiaalisesta mediasta on siis jo edennyt. Nyt keskustelun pyörteisiin on joutunut myös perinteinen media, joka joutuu perustelemaan yhä enemmän valintojaan. Kysymyksiin myös mielellään vastataan. Valeuutiset ovat nimittäin kolhineet myös perinteisen median uskottavuutta. Myös Julkisen Sanan Neuvosto on kannustanut toimituksia avaamaan journalistisia periaatteitaan. Ylä-Karjalan lehti toteuttaa sen 90-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi hyvin käytännöllisesti: lehti selostaa kerran viikossa yhden jutun yhteydessä, mistä syystä juttu on tehty ja miten se on syntynyt. Tämäntapainen keskustelu on perusteltua ja tarpeellista. Sen sijaan medialta vaaditaan nyt myös jotain, johon media ei voi taipua. Osa yleisöstä odottaa, että jos lehti kirjoittaa huolestuneeseen sävyyn esimerkiksi ilmastonmuutoksesta, lehden ei pitäisi julkaista lainkaan lentoyhtiöiden mainoksia. Johtamisen professori Satu Teerikangas Turun yliopistosta perustelee tätä vaatimusta sillä, että kuluttajalle mediatoimija näyttäytyy yhtenä toimijana (HS 14.3.). Pitäisikö siis ruokakaupoiltakin kieltää punaisen lihan mainonta? Vaatimus on väärä. Silloin toimittajien pitäisi toimia tuomareina, jotka jakaisivat asioita oikeisiin ja vääriin. Median tehtävänä on kuitenkin pyrkiä objektiivisuuteen ja käsitellä asioita eri näkökulmista. Ja kuten Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuu sanoo: Sananvapaus se on mainostajallakin. Lentoyhtiöiden toiminta on laillista liiketoimintaa.