Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Suorsalantien vanha kanavasilta uusittiin

Mynämäen Korvensuussa Suorsalan yksityistiellä ollaan parhaillaan uusimassa vanhaa voimalaitoksen kanavasiltaa. Uusi siltaputki saatiin paikalleen keskiviikkona. Se korvasi edellisen teräsbetonisen kehäsillan. – Liikenne on nopeammin palautettavissa takaisin, kun käytetään näitä isoja putkirakenteita. Mikään muu siltatyyppi ei tulisi näin nopeasti valmiiksi, ja tämä sopii myös talvirakentamiseen, toteaa projektia johtanut tieisännöitsijä Sakari Seppälä .   Urakan tekee mynämäkeläinen Rakenne-Kylänpää Oy. Putki on alhaalta 16 metriä pitkä ja tielle saadaan kaiteiden väliin kuuden metrin ajorata. – Nykyaikaisiin putkiin tehdään niin hyvä suojaus jo tehtaalla, että niille taataan 50 vuoden käyttöikä, Seppälä kertoo. Ellipsin muotoinen putki on 5,2 metriä leveä ja 3,2 metriä korkea. – Virtaama-aukon pinta-ala on ratkaiseva. Tässä se on mitoitettu voimalan turbiinien tarpeen mukaan. Siltahankkeen verolliset kokonaiskustannukset ovat 110 000 euroa. Ely-keskus on myöntänyt siihen valtionavustusta 75 % ja kunta osallistuu kustannuksiin teknisen lautakunnan helmikuussa tekemän päätöksen mukaan 20 % osuudella. Tiekunnan osakkaiden maksettavaksi tulee näin noin 5000 euroa. Useamman kunnan alueella siltahankkeita vetänyt Sakari Seppälä toteaa Mynämäen kunnan hoitaneen silta-asiat hyvin. Kunta avustaa peruskorjauksissa, ja esimerkiksi vuonna 2014 tehtiin yksityisteiden siltojen kuntoarvio. Suorsalantien kanavasilta oli yksi niistä silloista, joiden todettiin vaativan melko pikaista korjausta. – Myös Ely-keskus on suhtautunut hyvin, ja siltarahoja on saatu. Mutta se pitää muistaa, että niitä ei saa kuin hakemalla, eli se vaatii myös aktiivisen tiekunnan. Seppälä antaakin tunnustuksen myös Suorsalan tiekunnalle, joka on vajaan kymmenen vuoden sisällä toteuttanut kolme valtionavusteista parannushanketta. Ensin perusparannettiin tieosuus, sitten puupalkkisillan kansirakenteet ja nyt viimeisenä kanavasilta. Siltahankkeet ovat usein monivaikutteisia, kun virtausaukkojen avartuessa paranee samalla myös vesistöjen tila. Suorsalantiellä viimeisenkin remontin valmistuminen tarkoittaa sitä, ettei tiellä enää tarvita painorajoituksia. Siitä on vastaavanlaisilla teillä seurannut se, että raskasta liikennettä ohjautuu niille aiempaa helpommin.   Suorsalantien osalta tähän saattaa vaikuttaa se, että lähellä Vehmaantiellä olevan Korvensuun kivisillan painorajoituksen liikennemerkkiä tulkitaan väärin. Sillalla on liikennemerkki, jossa on 30 tonnin painorajoitus. Seppälä kuitenkin muistuttaa, että kyseinen merkki tarkoittaa ajoneuvon suurinta massaa eli vetoauto ei saa painaa yli 30 tonnia eikä perävaunu saa painaa yli 30 tonnia. Sillan saa siis ylittää 60-tonninen yhdistelmä. Mikäli liikennemerkissä olisi painorajoitusluvun lisäksi yhdistelmäajoneuvon kuva, rajoitus koskisi koko ajoneuvoyhdistelmän sallittua massaa. – Kun merkkiä on tulkittu väärin, on sitten pyritty ajamaan niitä raskaimpia kuormia muualta. Uusi yksityistielaki velvoittaa tiekunnat ilmoittamaan tien kuntoon liittyvät tiedot kuten voimassa olevat painorajoitukset kansalliseen Digiroad-aineistoon. Tiedot on myös syytä pitää ajan tasalla, sillä aineisto on esimerkiksi navigaattoriyritysten ja puunkuljetusten reittisuunnittelijoiden hyödynnettävissä.     Liikennemerkki, jota Seppälä soisi käytettävän useamminkin perusparannetuilla teillä, on vaarallisesta tien reunasta varoittava merkki. – Kun teitä parannetaan, luiskat tehdään jyrkiksi eivätkä ne kestä painoa. Jos merkkiä ei ole ja vaikka tukkirekka kaatuu, on vastuu tiekunnalla.