Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Teknologia muuttaa kouluja

Ylioppilaskirjoitukset alkavat tänään äidinkielen kokeella. Ylioppilaskoe on tänä keväänä ensi kertaa kokonaan sähköinen, kun myös matematiikka tentitään digitaalisesti. Sähköisiin kokeisiin on siirrytty asteittain syksystä 2016 lähtien. Digitaalisissa ylioppilaskokeissa on silti ollut yhä ongelmia. Esimerkiksi viime keväänä eritasoisia ongelmia oli muutamassa lukiossa eri puolilla Suomea. Toisaalta lukioita on kaikkiaan lähes 400, eli valtaosassa kokeet sujuivat hyvin. Myös kokelaat ovat olleet pääosin tyytyväisiä digitaalisiin kokeisiin. Opiskelijat kiittelevät erityisesti sitä, että enää koetta ei tarvitse kumittaa, vaan tekstiä on helppo muokata. Teknologia muuttaa muutenkin koulumaailmaa kovaa vauhtia. Alakouluissa opetetaan jo koodausta ja opetuksessa aletaan hyödyntää myös lisättyä todellisuutta. Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen johtaja, professori Erkki Sutinen Turun yliopistosta kertoi Uudenkaupungin sihy-illassa Miracle-hankkeesta, jossa on tutkittu lisätyn todellisuuden teknologian käyttömahdollisuuksia oppimisessa. Miracle-hankkeessa on tehty Turun tuomiokirkolle Sanan seppä -sovellus. Kännykkäsovellus vie aikamatkalle 1500- ja 1600-luvuilla eläneiden ihmisten arkeen. Kun fyysinen ympäristö alkaa ”elää”, se saa esimerkiksi 10-vuotiaan pojannassikan kiinnostumaan historiasta paljon varmemmin kuin vain kävelykierros kirkossa. Teknologia muuttaa merkittävästi oppimista ja myös opettajan roolia tulevaisuudessa. Sutinen arvioi, että opettajista tulee ikään kuin valmentajia, jotka ohjaavat oppilaita käyttämään omia lahjakkuuksia. Eläkkeelle jäänyt opettaja kysyi, miten opettaja ehtii valmentaa oppilaita yksilöllisesti, kun opetusryhmät ovat suuria. Sutinen vastasi, että tekoäly hoitaa tulevaisuudessa opettajien rutiinityöt, kuten kokeiden tarkistamisen. Näin opettajalle jää enemmän aikaa oppilaiden kohtaamiseen. Uudenlainen oppiminen vaatii kouluilta myös uudentyyppisiä tiloja. Luokkahuoneet ja pulpettirivistöt ovat katoamassa. Asiantuntija Markku Langin mukaan kouluihin täytyy rakentaa erilaisia oppimaisemia: tiimitiloja ja hiljaisia vyöhykkeitä. Seiniäkin pitää pystyä siirtelemään, jotta oppimistiloja voi muokata tarpeen mukaan. Maskussa, Vehmaalla ja pian Uudessakaupungissakin rakennetaan jo tulevaisuuden kouluja.