Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Kouluihin erilaisia oppimaisemia ja teknologisia ratkaisuja – U:gin sihy-illassa kuultiin asiantuntijoita siitä, mitä tulevaisuuden koululta edellytetään

Uudessakaupungissa suunnitellaan tulevaan sivistys- ja hyvinvointikeskukseen koulutiloja, jotka palvelevat useita vuosikymmeniä tulevaisuudessa. Kaupunki on siksi lähtenyt etsimään uusia ratkaisuja koulutilojen suunnitteluun. Yleisötilaisuudessa kulttuurikeskus Crusellissa kaksi huippuasiantuntijaa kertoivat, mitä tulevaisuuden kouluilta vaaditaan. Oppimaisema-asiantuntija  Markku Lang keskittyi lähinnä tilakysymyksiin, Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen johtaja, professori Erkki Sutinen Turun yliopistosta kuvaili, miten teknologisia ratkaisuja voidaan hyödyntää opetuksessa. Lang on toiminut vuodesta 2010 opetushallituksen tila- ja kalustehankintojen koordinaattorina ja siinä tehtävässä kiertänyt kymmeniä kouluja Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa. – Suomessa on ollut iso innostuksen puuska koulurakentamisen kokeilujen suhteen, hän kehui. Tulevaisuuden koululta vaaditaan erilaisia oppimaisemia. – Koulutiloissa on oltava avoimen työn alueita sekä intensiivisen ja hiljaisen työn alueita. Samaa vyöhykeajattelua voidaan toteuttaa sekä sisä- että ulkotiloissa, Lang totesi. Ympäristöllä on suuri merkitys lapsiin ja nuoriin. Peter Barrettin  vuonna 2015 valmistuneen tutkimuksen mukaan tilan merkitys oppimisessa on jopa 16 prosenttia. Lang kertoi myös havainnollisia esimerkkejä siitä, miten tilaratkaisuilla voidaan vaikuttaa. – Hollannissa oltiin yhdessä toisen asteen koulussa huolissaan siitä, etteivät opettajat vie opiskelijoita riittävästi kenttäharjoitteluun. Uuteen kouluun rakennettiin kolmasosa vähemmän tilaa. Se ohjasi opettajat ja opiskelijat lähtemään ulos talosta. Suomessa päiväkodeissa ja kouluissa on vallannut alaa kengättömyys. – Kengättömyydellä näyttää olevan useita etuja. Siivouskulut pienenevät noin 27 prosentilla, lapset näyttävät käyttäytyvän paremmin ja jopa kiusaaminen vähenee, Lang luetteli sen etuja. Puhtaat lattiat antavat lisätilaa myös yhteisöllisyydelle.   Arkkitehtuurissa on viime vuosina suosittu korkeita tiloja ja kovia pintoja. Langin mukaan tämäntyyppiset ratkaisut vaativat erityisen hyvää akustiikkaa. – Hyvä akustiikka vähentää psyykkistä kuormitusta. Oulun Normaalikoulussa uudistettiin tiloja avaamalla seiniä ja hankkimalla lattioille kokolattiamatot. Yleisössä ihmeteltiin, eivätkö kokolattiamatot lisää allergiariskejä. Langin mukaan nykyaikaiset kokolattiamatot vähentävät allergiaongelmia, koska ne sitovat hyvin pölyä. Sihy-hankkeen elinkaarikonsultti Jari Kaukonen  kommentoi tähän, että sihy-hankkeessa kaupunki asettaa vaatimukset sisäilmaston laadulle. – Se miten tilat siivotaan, on palveluntarjoajan asia. Palveluntarjoaja vastaa siitä, että sisäilmasto on laatuvaatimusten mukainen. Hyvät koulutilat on Langin mukaan suunniteltu niin, että tilat ovat kuin tarjotin. – Tarjottimelta opettajat ja oppilaat voivat valita, missä tehdä töitä. Esimerkiksi avattavat seinät mahdollistavat kouluissa tiimiopettajuuden. – Täytyy tehdä tiloja, jossa yhteistyö on mahdollista.   Professori Erkki Sutinen kertoi esimerkkejä teknologisten ratkaisujen hyödyntämisestä opetuksessa. – Joensuussa testasimme robotiikkaa erityisoppilaiden opetuksessa. Kokosimme ryhmän, jossa oppilailla oli todettu adhd tai asperger. Kun oppilaat pääsivät rakentamaan ja ohjelmoimaan robotteja, he keskittyivät täysin tekemiseen. – Teknologisella ympäristöllä voidaan luoda myönteinen opetusilmapiiri. Teknologia tekee oppimisesta myös yhä kiinnostavampaa. – Jos 10-vuotias menee Turun tuomiokirkkoon, niin ei se tila häntä puhuttele. Mutta lisätyn todellisuuden avulla lapsi voi nähdä tilaan liittyvät historialliset tarinat, Sutinen kertoi esimerkkinä. Sutinen korosti, että tulevaisuudessa myös opettajan työ muuttuu merkittävästi. – Tulevaisuuden opettajan tehtävänä on yksilön valmentaminen käyttämään omia lahjakkuuksiaan. Aikaa yksilöllisiin kohtaamisiin saadaan teknologisten ratkaisuiden avulla. – Esimerkiksi kokeiden tarkistamisen voi antaa tekoälylle.