Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Ihmisten ja tavaroiden liikkuvuus on Varsinais-Suomen tulevaisuuden kysymys

Kansanedustajaehdokas Olli-Pekka Aalto maalailee tekstissään (Vakka-Suomen Sanomat 3.3.2019) uhkakuvia siitä, miten autoilun kieltäminen tulisi vaikeuttamaan elämää erityisesti haja-asutusalueilla, eikä kukaan tarjoa polttomoottoreille vaihtoehtoja. Ongelma on siinä, etteivät väitteet pidä paikkansa: Kukaan ei ole ehdottanut, että polttomoottoriautot kiellettäisiin kokonaan, ja myös aidosti kestäviä vaihtoehtoja on ollut esillä. Kyse ei ole yksinkertaisesta dikotomiasta, vaan liikkumismuotojen monipuolistamisesta. Varsinais-Suomessa toimivat liikenneratkaisut kaupunkien, pienten kaupunkien, maaseutupitäjien sekä saariston välillä ovat tärkeimpiä elinvoimaisen tulevaisuuden turvaajia. Liikkumisen monimuotoisuus tarkoittaa sitä, että panostamme useampiin ihmisten ja tavaroiden liikkuvuutta parantaviin hankkeisiin. Raideliikenteen kehittäminen tulisi olla liikenneinvestointien keihäänkärkenä. Länsirannikolla sijaitsee osa Suomen suurimmista satamista, mutta satamien välillä ei ole raideliikennettä, mikä pakottaa raskaan tavaraliikenteen maanteille. Raideliikenteeseen panostaminen tarjoaa myös vaihtoehtoja yksityisautoilulle ja vähentää liikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. Vihreät on esittänyt, että uusien polttomoottoriautojen myynti lopetetaan vuoteen 2030 mennessä. Tämän jälkeen voisi ostaa kestävämmillä polttoaineilla kulkevia autoja, mutta olemassa olevia autoja ei kukaan ole tulossa hakemaan pois ihmisten pihoilta. Samaan aikaan valtion tulee tukea autokannan uusiutumista, joukkoliikenneratkaisujen parantamista että kestävämmillä energiamuodoilla kulkevien autojen hankintaa. Aalto väittää myös, että biopolttoaine olisi ainoa kestävä ratkaisu bensiini- ja dieselmoottoreille. Biodiesel ja biokaasu ovat hyviä välivaiheita, mutta eivät edelleenkään täysin uusiutuvia. Koko Suomen autokannan käyttämän bensiinin ja dieselin korvaaminen biopolttoaineilla vaatisi nykyistä laajempia metsähakkuita, mikä taas ei ole tulevaisuuden kannalta kestävää. Jotta pääsemme kahdeksan suomalaisen puolueen yhdessä sopimaan tavoitteeseen hiilineutraalista Suomesta vuonna 2045, täytyy päästöjen vähentämisen ohella pystyä myös kasvattamaan hiilinieluja. Tästä syystä aidosti kestävä vaihtoehto olisi pyrkiä lisäämään sähköautojen määrä merkittävästi. Suomessa on maailman vaativimmat olosuhteet autoilulle ja meillä on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista. Autoilun verotusta tulisi muuttaa niin, että sähköautoja ja vähäpäästöisiä uusia autoja suositaan. Sähkötoimisen ja vastaavan suorituskyvyn omaavalla bensiinikäyttöisellä autolla saattaa olla hintaeroa tällä hetkellä reilusti yli 13 000 euroa. Tämä tekee valinnasta ideologisen, harvoille mahdollisen vaihtoehdon. Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen päästöjen rajoittaminen ohjaisi valmistajia tuottamaan sähkötoimisia autoja edullisempaan markkinahintaan. Esimerkiksi Uudessakaupungissa toimiva Valmet Automotive on jo ennakoinut tätä päättämällä perustaa uuden tuotantolaitoksen akkujen tuotantoon. Tällä hetkellä Suomen teillä kulkee verrattain vähän sähköautoja, siinä missä esimerkiksi Norjassa niitä on jo moninkertaisesti enemmän. Korkean hinnan lisäksi ongelmana on latauspisteverkon kattavuus erityisesti kaupunkiseutujen ulkopuolella. Siksi vihreät kannattaa valtion tukea myös uusien latauspisteiden perustamiseen. Me haluamme sellaisen Suomen, jossa tulevaisuudessakin jokaisella on mahdollisuus liikkua ja saada apua silloin, kun sitä tarvitsee. Ilmaston kannalta kestävästä vaihtoehdosta on kuitenkin tehtävä myös ihmiselle helpoin ja edullisin valinta. Näin myös tulevaisuuden mummoilla on mahdollisuus elää ja voida hyvin kaikkialla Suomessa. Riina Lumme eduskuntavaaliehdokas, Vihreät Jan Vuorenlaakso eduskuntavaaliehdokas, Vihreät