Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Kevytautoilla liikenteeseen

Suomen teille ilmestyvät ensi syksynä ns. kevytautot, joiden maksiminopeus on säädetty 60 km/h:iin. Moni autoilija kiroilee kevytautot mahdollistavaa uutta lakia. Ensin liikenteeseen tulivat tulpaksi mopoautot ja nyt vielä kevytautot. Kyllä autoilijan elämästä tehdään hankalaa. Se on selvää, että ohitustilanteet lisääntyvät. Toisaalta voi käydä niinkin hyvin, että nuoret vaihtavat mopoautonsa kevytautoon ja liikenne palaa joillakin tieosuuksilla ennalleen. Kun mopoautolla sai ajaa enintään 45 km/h:ssa, kevytauton maksiminopeus on sentään 60 km/h. Taajamaliikenteessä niitä tuskin edes huomaa. Kevytautot kuulostavat silti pahalta, esimerkiksi Liikenneturva on ollut huolissaan siitä, että jo 15-vuotias saa ajaa näinkin kovaa. Ylen haastattelussa yksi liikenneopettaja kummasteli myös sitä, miksi kevytautot pitää ottaa käyttöön keskellä vuoden pimeintä aikaa. Trafin selvityksen mukaan kevytautot voivat kuitenkin vähentää 15– 17-vuotiaiden tieliikenneonnettomuuksien uhrien kokonaismäärää jopa 28– 62 loukkaantuneella vuodessa. Tästä syystä kevytautot ovat parempia kuin hontelorakenteiset mopoautot. Kevytautojen tulo markkinoille tasapuolistaa ainakin nuorten tilannetta. Niihin kun on varaa useammalla perheellä. Kevytautoiksi kelpaavat vuonna 2015 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt autot. Muutaman vuoden vanhan, pienen auton saa halvemmalla kuin mopoauton. Autoon asennetaan nopeuden rajoitin, joka maksaa noin 400–600 euroa. Lisäksi auto pitää katsastaa kevytautoksi, eli katsastusmaksu päälle. Kevytauton voi lisäksi palauttaa myöhemmin takaisin normaaliksi henkilöautoksi. Kevytautoja markkinoidaan lähinnä nuorille, koska nuoret ovat olleet innostuneita mopoautoista. Tavallista henkilöautoa muistuttava kevytauto voi kuitenkin olla yhtä hyvin sopiva menopeli myös ikääntyneelle. Kun iän tai sairauden vuoksi refleksit hidastuvat ja ajokyky heikkenee, voisiko kevytauto olla vaihtoehtona esimerkiksi ajokortin menettämiselle? Jos tähän annettaisiin mahdollisuus, kevytautot voisivat helpottaa iäkkäiden elämää. Kevytautolla pääsisi kulkemaan lyhyitä tuttuja reittejä, kauppaan ja terveyskeskukseen. Sen pitemmälle harva iäkäs edes haluaa ajaa. Kevytautojen markkinointi on jo alkanut. Esimerkiksi Volkswagen markkinoi automallia, joka on helppo muuntaa kevytautoksi. Kun kevytautoja käytetään joka tapauksessa enimmäkseen lyhyillä matkoilla, kevytautot voisivat hyvin olla sähköautoja. Todennäköisesti ympäristötietoiset nuoret hankkisivat mieluummin sähköauton.