Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Hei, se ei riitä, että on mukavaa

Kun Uusikaupunki julkisti vuosi sitten uuden strategiansa, toimittajille esiteltiin lehdistötilaisuudessa ihan jotain muuta kuin paksu paperipino. Toimittajat saivat eteensä korttipakan, johon kaupungin strategia oli tiivistetty. Korteissa kerrottiin, että Uudenkaupungin kolme suurinta tavoitetta ovat hallittu kasvu, hyvä elämä ja kehittyvä yhteistyö. Kortteihin oli lainattu myös Neon2:n Oikeenlaista kemiaa -kappaleesta kohta: ”Hei, se ei riitä, et on mukavaa. Sen täytyy olla paljon parempaa.” Kortit ovat olleet nyt vuoden käytössä. Niitä ovat käyttäneet kaupungin työntekijät ja erilaisissa tapahtumissa myös asukkaat. Tällä viikolla Uusikaupunki julkisti myös videon, joka liittyy kaupungin strategiaan. Videolla markkinoinaan kaupungin kyselyä, jolla kootaan asukkaiden, mökkiläisten ja turistien näkemyksiä kaupungin kehittämisen tueksi. Onhan näitä kuntien videoita toki ennenkin nähty. Turun kaupunki on houkutellut videokampanjalla uusia asukkaita. Myös Tampereen kaupunki on esitellyt strategiaansa videolla. Ville Raitalammen ja Aapo Pöyhösen toteuttama video on kuitenkin harvinaisen onnistunut lajissaan. Uudenkaupungin videossa ei jäykistellä. Video on hyväntuulinen ja mukaansatempaava. Siitä saa kuvan kaupungista, jossa on oikeasti mukava asua. Videolla esiintyy laulaja Jussi Rainion lisäksi yli sata kaupunkilaista. Kuvissa lauleskelevat niin Uudenkaupungin teatterin näyttelijät kuin kaupungin virkamiehet ja kenkäkauppiaskin. Taustamusiikkina soi tietenkin se sama Neon 2:n 90-luvun hittibiisi, jonka sanoja oli lainattu myös strategiapelikortteihin. Pelikorteilla ja videolla on nyt herätetty ihmisten kiinnostus, mutta mitä seuraavaksi? Uudenkaupungin strategian kasvutavoite on kova: 20 300 asukasta vuonna 2030, kun nyt asukkaita on 15 700. Kunnat kilpailevat yhä kovemmin keskenään asukkaista, yrittäjistä ja turisteista. Se ei riitä, että on mukavaa. Ihmiset muuttavat sinne missä on töitä, opiskelumahdollisuuksia ja vapaa-ajan tarjontaa. Etenkin nuoret arvostavat myös maksimaalista mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Asukkaiden vaikutusmahdollisuuksien rakentamisessa pienet kunnat voivat olla suuria kaupunkeja parempia, siksi Uudenkaupungin strategiassa painotetaan yhteisöllisyyttä.